NRK Meny
Normal

Beskylder kunstnere for feighet

Salget av Barbara Hepworth-skulpturen er fortsatt så betent i Stavanger at kunstnere nekter å delta i debatt. – Det er feigt, sier Jan Inge Reilstad, sjef for Kverulantkatedralen KåKå.

Jan Inge Reilstad

Jan Inge Reilstad i Kverulantkatedralen KåKå arrangerer debatt på bakgrunn av det omstridte skulptursalget i Stavanger i fjor. Han mener det er feigt av kunstnernes fagforening å ikke ville delta.

Foto: Anett Johannsen Espeland / NRK

– Hvis en ikke kan følge opp en så viktig hendelse i byens kunst- og kulturliv, da er det feigt, sier Jan Inge Reilstad, sjef for Kverulantkatedralen KåKå, debatt- og litteraturhus i Stavanger.

Fredag arrangerer han debatt om veien videre for kunsten og kulturen i byen etter at kunstforeningen i fjor sommer solgte en statue av Barbara Hepworth som hadde stått på sokkel i Stavanger i over 40 år.

Men salget er fortsatt så betent at kunstnere vegrer seg for å delta.

Blant annet har Billedkunstnernes forening i Rogaland (BKFR) takket nei. Leder Susanne Christensen sier de ville hatt flere debattanter utenfra.

– Underholdning uten å tilføre noe nytt

Susanne Christensen

Susanne Christensen, leder i BKFR, vil prioritere faglig seminar framfor folkelig debatt.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

– Det blir litt for tett med dem som markerte seg veldig sterkt under debatten i mediene. Det vil ikke tilføre noe nytt, selv om det sikkert blir veldig underholdende, sier hun.

BKFR, som støttet skulptursalget, vil heller prioritere sitt eget fagseminar om temaet, senere i vår.

– Vi prøver å holde en hard core faglig profil, og dette er jo en mer folkelig utgave, sier Christensen.

Skulpturen er fjerna

Bare sokkelen står igjen av Barbara Hepworths skulptur utenfor Kunstforeningen i Stavanger. Men sårene salget skapte er langt fra leget.

Foto: Einar Espeland / NRK

Stavangers kunstmiljø er fortsatt dypt splittet etter salget. Kunsthallen sitter igjen med om lag 38 millioner kroner etter salget av «Figure for landscape», og dette skal redde driften framover. Kritikerne mener kunstforeningen ranet byen for et verk som var gitt i gave og finansiert med offentlige midler, mens kunsthallen mente det ikke var noen annen utvei.

– Redde for å ha tatt feil

Natasja Askelund

Kunstner Natasja Askelund var sterkt imot skulptursalget. Her er hun foran ett av sine nye verk til utstillingen hun åpner torsdag.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

– Hvis du mener at det du har gjort er riktig og står for det, så tør du si det, sier kunstner Natasja Askelund, som stiller i panelet fredag. Hun meldte seg ut av BKFR fordi forbundet ikke tok avstand fra salget.

– Det handler om å ikke tørre å stikke seg ut og gjerne ha valgt feil side, for da kan det få konsekvenser, sier hun.

– Det handler ikke om at vi har en dårlig sak, men om at vi har et annet perspektiv enn hun har. Jeg tror egentlig det først og fremst er fordi vi er uvante med å debattere på en slik hard måte. Vi bor på et veldig lite sted, sier Christensen i BKFR.

Tror motet svikter hos mange

Natasja Askelunds gallerist, Arve Opdahl, var en av dem som tapte et rettslig forsøk på å stoppe skulptursalget.

– Det er lett å uttale seg på Facebook der du ikke trenger å stå til ansvar, men skal du delta i en debatt i det åpne rommet, krever det mot, sier han.

Fra Kunsthallen stiller styremedlem Christen Minos, som svarer slik på spørsmål om debatten kan bidra til å lege sår:

– Det vil jo tiden vise.