Hopp til innhold

Markerer 20-års jubileum med å male over sin egen kunst

Natasja Askelund har vært kunstner i tjue år, og markerer det med drastiske tiltak.

Natasja Askelund har vore kunstnar i tjue år, og markerer det med drastiske tiltak.. Stavangerkunstneren ser seg nemlig tilbake med å male over nåken av dei viktigaste kunstverka sine.

VIDEO: Natasja Askelund feirer 20 år med å male over sine viktigste kunstverk. Foto: Thomas Ystrøm/NRK.

– Jeg har liksom ikke bare tatt noe jeg hadde stående her. Jeg har prøvd å ta syv viktige og gode bilder. Det har kostet meg noe å male over dem, sier Natasja Askelund.

Hun ser nå tilbake på sine tjue år som kunstner ved å male over noen av sine viktigste kunstverk. Fra nå av må hun trøste seg meg fotokopier av sine beste malerier.

Arve Opdahl

Arve Opdahl mener kunststuntet til Askelund er modig.

Foto: Thomas Ystrøm / NRK
Natasja Askelund
Foto: Thomas Ystrøm / NRK
Natasja Askelund

OVER: Natasja Askelund i dag og for nesten 20 år siden, i 1994.

Foto: Arkiv / NRK

– Fristiller meg

Stavangerkunstneren feirer 20 år som kunstner ved å viske ut fortida i stedet for å dvele ved den. Fargerike, figurative malerier har vært varemerket. Å utradere egne motiver har vært smertefullt, men nødvendig for å komme videre.

– Jeg har ødelagt alle de fine overgangene og de dramatiske tingene. Jeg skaper noe nytt og fristiller meg for nå må meg begynne på nytt og gå videre, sier hun.

Galleristen mener Askelund er modig, for ikke å si mandig som tar spranget til det ensfargede, såkalt monokrome maleriet.

– Det krever et maskulint overmot for å male monokromt, og det er svært vanskelig å få det til. Her har Natasja lykkes så til de grader med sitt utrolig formspråk som vi kjenner til, sier gallerist Arve Opdahl.

Mer nervøs enn før

Det er to tiår siden hun debuterte, og selv om Askelund har fått trygghet som kunstner, blir presset før en ny utstilling stadig verre å takle.

– For 20 år siden tror jeg ikke jeg visste hva jeg gjorde. Nå er jeg mer urolig fordi jeg vet litt mer om hva som står på spill, sier Askelund.

Selv om hun føler seg urolig er ikke galleristen enig i at hun er mindre trygg enn før.

– Du blir friere når du har holdt på så lenge, du våger mer og blir mer trygg på deg selv. Det gjenspeiles i alle høyeste grad i denne utstillingen, sier Opdahl.