-Raten for skipet er konfidensiell. Dette er regulert i kontrakten og det har vi ikke anledning til å oppgi, sier direktør i Lyseselskapet Skangass, Bjørn Torkildsen.
Byggingen av europas største LNG-skip ”Coral Energy” foregår i Tyskland og er nå i sluttfasen. Dåpen finner stede i desember.
Leie
650 personer har i høst vært sysselsatt med å bygge fartøyet som vil ha kapasitet til å frakte 15000 kubikk LNG-gass fra Risavika til Sverige og Østlandet.
-Coral Energy er eid av rederiet Anthony Veder som har kontor i Rotterdam i Nederland. Rederiet vil også være ansvarlig for drift. Skipet vil leies inn til Skangass og skal etter planen settes i trafikk fra januar 2013. Vi har en avtale om leie for de neste 25 årene, sier Torkildsen.
Les også
Les også
Hemmelig
Men ingen får innsyn i hvor mye som investeres i skipet. Selskapet Skangass AS eies 100 prosent av Lyse Neo AS, som igjen eies av det interkommunale kraftselskapet Lyse Energi.
Stavanger kommune er den største eieren i Lyse Energi med en aksjepost på 43,68 prosent. Sandnes kommune eier 19,5 prosent og Sola 8,7 prosent. Resten av aksjene i Lyse Energi eies av andre kommuner på Nord Jæren.
Men heller ikke de kommunale eierne, det politikerdominerte styret og generalforsamlingen får innsyn i de avtalene som Skangass har inngått i satsingen på LNG fra Risavika.
Milliarder
Skangass bruker enorme summer på LNG-prosjektet. I tillegg til å få bygget europas største LNG-fakteskip skal Skangass også bruke en halv milliard på å bygge en ny mottakssentral for gassen ved Lysekil.
Skangass inngikk i år en avtale med det svenske raffineriet Preem i Lysekil om leveranse av LNG.
-Vi skal levere inntil 200 000 tonn LNG i året til Preem. Det gir en årlig kontraktsverdi på rundt en milliard norske kroner de neste 15 årene. Den totale produksjonskapasiteten på LNG-anlegget er 300 000 tonn LNG. Med kontaktene som ligger på plass vil vi ha full produksjon ved anlegget de neste 15 årene, sier Torkildsen.
Les også
Les også
Kapasitet
LNG fra anlegget i Risavika skal transporteres både med lastebil og skip. Hoveddelen av leveransene skal gjøres med skip. Det gjøres i dag med skipet ”Coral Methane” som går mellom Risavika, Øra og Nynäshamn i Sverige. Coral Methane kan laste 7500 kubikk LNG.
-Når produksjonen ved anlegget trappes opp må vi ta i bruk et større skip. Det nye skipet har dobbel så stor kapasitet, sier Torkildsen.
Risavika
Skangass er ansvarlig for driften av et LNG-anlegg i Risavika i Sola kommune. Anlegget får en årlig produksjon på 300.000 tonn LNG, tilsvarende energibehovet for to byer av Stavanger størrelse.
Det skal totalt innvesteres 2 milliarder kroner i logistikkkjeden og et av Europas største LNG-anlegg. Lyse har bygd et 50 km gasshøytrykksrør fra Kårstø til Risavika. Det er gass herfra som inngår i produksjonen hos Skangass.
Les også
Les også