Sju millioner i bot for å forsøke å smugle skandaleskip ut av Norge

Et selskap fra Singapore har vedtatt og betalt en bot på sju millioner kroner etter at de forsøkte å få skipet Tide Carrier fra en norsk havn til ulovlig opphugging på en strand i Pakistan.

Harrier

STORE PROBLEMER: Lasteskipet Tide Carrier havarerte utenfor Jærkysten i 2017. Siden har skipet vært omstridt, og det har vært krevende å finne en god måte å kvitte seg med det på.

Foto: Marthe Synnøve Johannessen / NRK

Det skriver Økokrim i en pressemelding. Navnet på selskapet er Wirana Shipping Corporation.

De har fått boten for å ha forsøkt å seile skipet Tide Carrier fra Høylandsbygd i Kvinnherad til opphugging på en strand i Gadani i Pakistan uten tillatelse fra Miljødirektoratet, skriver Økokrim.

Lasteskipet Tide Carrier, som senere skiftet navn til Harrier, har skapt mye trøbbel for norske myndigheter etter at det havarerte utenfor Jærkysten vinteren 2017.

Dette skapte også store problemer for mannskapet på skipet, som blant annet ble syke under oppholdet i Norge.

Lasteskipet «Tide Carrier» har problemer ved Feistein fyr

DRAMATISK PÅ SJØEN: Flere personer ble evakuert da Tide Carrier havarerte utenfor Jærkysten i februar 2017. Skipet fikk motorstopp og hadde store mengder olje og diesel om bord.

Foto: Anders Fehn / NRK

Etter havariet lå skipet flere måneder i arrest i Gismarvik i Tysvær og i Farsund. Grunnen var at Miljødirektoratet fryktet at skipet skulle sendes til ulovlig opphugging i Pakistan.

I Pakistan er det utbredt med såkalt «beaching», der skip dras opp på strender for opphugging, med store miljømessige og arbeidsmiljømessige konsekvenser.

Vil skremme andre

Førstestatsadvokat Tarjei Istad sier mye av grunnen til at det singaporske selskapet ble avslørt, handler om tilfeldigheter.

– Fordi skipet holdt på å gå på grunn, ble det oppdaget at det skulle til opphugging på en strand i Pakistan. Det er forbudt etter EU-regelverk som også gjelder i Norge. Mye tyder på at båten hadde seilt av gårde hvis dette ikke hadde blitt avdekket, sier han.

Statsadvokat Tarjei Istad.

Førstestatsadvokat Tarjei Istad.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Han håper boten på sju millioner kroner vil skremme andre fra å prøve seg på det samme som det singaporske selskapet.

– Boten skal skremme andre fra å gjøre lignende i fremtiden, sier førstestatsadvokaten.

Satte inn tolv millioner på konto

Boten er allerede betalt, noe som har sammenheng med at politiet tok en såkalt heftelse i skipet.

Det innebar at selskapet måtte stille penger til sikkerhet for å få skipet av gårde. Selskapet satte tolv millioner kroner på en konto til politiet.

– Dermed hadde vi allerede penger på bok da boten skulle betales, sier Istad.

Wirana Shipping var såkalt «commercial manager» for seilasen, noe som betyr at de bestemte hvor den skulle gå, til hvilket formål og hvordan den skulle gjennomføres.

Selskapets virksomhet er blant annet å kjøpe opp utrangerte skip og selge dem til opphuggingssteder på strender i India og Pakistan, ifølge Økokrim.

Selskapet er uenig i Økokrims vurdering

Advokat Arnt Angell representerer Wirana Shipping, og sier selskapet ikke er enig i Økokrims vurdering, selv om de har vedtatt boten.

– Det har de gjort, basert på en kommersiell vurdering. De ser ikke for seg å gjennomgå en langvarig og dyr rettsprosess i Norge, når virksomheten deres er sentrert i hele andre deler i verden, sier han.

Ifølge førstestatsadvokat Istad ble det også gitt uriktige forklaringer til politiet, og dette er en del av boten.

Lasteskipet endte til slutt opp i Tyrkia, der det ble hugd opp.

Ellen Hambro

Direktør Ellen Hambro i Miljødirektoratet.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Anmeldte selskapet i 2017

Eierne av lasteskipet ble anmeldt av Miljødirektoratet i 2017. Ifølge Miljødirektoratet er det første gang Norge har stoppet, arrestert og straffet et rederi som har forsøkt å eksportere skip til ulovlig opphugging.

– Vi er veldig fornøyd med at Økokrim straffer eierne, Wirana Shipping. Det sender et tydelig signal til shippingbransjen om at forsøk på eksport av skip til ulovlig opphugging er straffbart, sier direktør Ellen Hambro i Miljødirektoratet til miljodirektoratet.no.

Ifølge en rapport fra NGO Shipbreaking Platform gikk 518 av totalt 744 opphugde skip til beaching i 2018.