Hopp til innhold

Los: – De mangler mat, lønn og er sjuke

I februar havarerte skipet utenfor Jæren, og har siden ligget i Tysvær. Nå lever mannskapet i en «fortvila situasjon», ifølge los-tillitsvalgt. De savner bare krydder, svarer direktøren.

«Harrier» (tidligere «Tide Carrier»)

«Harrier» (tidligere «Tide Carrier») ligger stadig til kai i Gismarvik i Tysvær. Grunnen er at rederiet er anmeldt av Miljødirektoratet for forsøk på eksport av ulovlig avfall.

Foto: Thomas Halleland / NRK

– De går på kontrakter i et rederi de ikke får kontakt med. De lever fra dag til dag, og får ikke forsørga familien eller seg sjøl. Situasjonen er ganske fortvilende, sier hovedtillitsvalgt for losene i Rogaland, Geir Helge Rasmussen.

Tide Carrier - havari

Skipet blei liggende på grunt vann utenfor jærkysten, og dette gjorde redningsarbeidet vanskelig.

Foto: Kystverket

I tillegg er to av besetninga på 14 sjuke, én av dem alvorlig, og Rasmussen er bekymra for alles helsetilstand.

Rasmussen blei gjort oppmerksom på situasjonen ombord på «Harrier» – tidligere «Tide Carrier» – etter at loser var om bord i forbindelse med en jobb lørdag. Ifølge Rasmussen forteller det indiske mannskapet om en rekke mangler.

Må ligge i Norge

– Hyre er ikke utbetalt, og det er utfordringer både med proviant og diesel til drift av skipet, hevder han.

22. februar i år havarerte Tide Carrier utenfor kysten av Jæren, og blei deretter slept til kai i Gismarvik i Tysvær kommune. Der har det ligget siden.

Sjøfartsdirektoratets inspektører på vei ombord i Tide Carrier

For å sikre at skipet ikke hogges opp ulovlig, og større mengder oljeholdig avfall leveres til forsvarlig behandling i Norge, har Miljødirektoratet pålagt skipet å bli liggende inntil videre. Her er inspektører fra Sjøfartsdirektoratet på vei om bord i slutten av februar.

Foto: Thomas Halleland / NRK

Skipets eier, Julia Shipping, har etter forliset blitt anmeldt av Miljødirektoratet for forsøk på eksport av ulovlig avfall. Miljødirektoratet har derfor pålagt skipet å ligge i Gismarvik havn til den ulovlige oljen er fjernet fra skipet. Miljødirektoratet vil også sikre seg mot at skipet blir sendt til ulovlig opphugging.

Rasmussen mener ingen har tatt hensyn til mannskapet oppi alt dette. Han sier losene har kontakta Kystverket, Sjøfartsdirektoratet, politiet, ITF (International Transport Workers Federation), agenten og havnemyndighetene.

– Alle er informert om hva som foregår, men jeg er redd fokuset ligger på de store, ubetalte regningene etter redningsaksjonen. Hva som skjer med sjøfolka, blir dessverre nedprioritert.

Direktør: – De savner krydder

Nabeel Ship Management i De forente arabiske emirater har driftsansvaret for «Harrier». Selskapets direktør, Trace Carvalho, avviser at mannskapet lider noen nød.

– Drivstoff er ikke noe problem nå, og mat har aldri vært noe problem på noen av våre skip noe sted i verden. Det eneste er at de savner noen indiske kryddere og råvarer som er vanskelig å få fatt i. Kokken er dyktig, og jeg har sjøl spist på skipet i minst ti dager, sier Carvalho.

Direktøren opplyser at mannskapet – som avtalt – vil få betalt når kontraktstida er over. Carvalho innrømmer likevel at arresten har satt rederiet Julia Shipping i en vanskelig økonomisk situasjon, og at ikke alle regninger er betalt.

Foto: 330-skvadronen

VIDEO: Se bilder fra den dramatiske redningsaksjonen i februar i år.

Når det gjelder helsetilstanden, ber Carvalho innstendig om at kapteinen får reise hjem for behandling. Både kapteinen og den tekniske inspektøren er blitt fratatt passene sine på grunn av politietterforskninga.

– Han har fått en diagnose her, og en norsk lege har anbefalt at han får reise til India, sier Carvalho.

Kapteinen har fått oppnevnt en norsk advokat, og Bergen tingrett skal fredag avgjøre om kapteinen og den tekniske inspektøren får tilbake passene sine.

– Har nok mat

På grunn av bekymringsmeldinger sjekket Sjøfartsdirektoratet onsdag ettermiddag tilstanden ombord på «Harrier». Direktoratet melder til NRK at mannskapet har «tilstrekkelig» beholdning av nødvendige forsyninger, og at de derfor er sikret mat, drikkevann og strøm.