Overvåkingen av de ansatte i Michael Kors-butikken i Stavanger kom overraskende på daglig leder i Stavanger Sentrum AS, Cecilie Christ.
– Ansatte i butikkene i sentrum har reagert negativt etter at de ble kjent med praksisen. Vi var ikke klar over dette. Det er en helt ny problemstilling for oss. Det har vært snakket mye om dette de siste dagene, sier hun.
Tilbød krisehjelp på telefon under møtet
Etter NRK belyste praksisen med overvåkning i veskebutikken Michael Kors i Stavanger, fløy HR-ansvarlig for Norden, Tyskland og Østerrike, Michael Renninger, inn for å møte de ansatte i fredag formiddag. På «Cafe Diem» snakket han med de ansatte, en etter en, om praksisen i butikken.
Nå vil sentrumsforeningen ta kontakt med de ansatte i veskebutikken, for å få høre detaljer rundt det som har skjedd.
– Jeg syns de har vært veldig tøffe. Det er bra at de har turt å si ifra, slik at Michael Kors kan endre på denne praksisen. Nå er det viktig at de skal kjenne på fellesskapet, og at vi er med og støtter dem.
Flere av de ansatte har nå meldt seg inn i fagforening, og hadde i forkant av møtet fått klare råd for hvordan de burde forholde seg. Dersom møtet utvikla seg i feil retning, rådet fagforeningen de ansatte om å gå på toalettet og ringe dem. Ingen ringte.
Bekymrer seg ikke for omdømmet
Cecilie Christ mener mye ligger til rette for at veskebutikken kan håndtere saken på en god måte.
– Det er Michael Kors som må ta støyten av det som har blitt avdekka. De er et sterkt merkevarenavn, og står støtt alene. Det er omdømmet deres som får en smekk, sier hun.
– Hvis butikken nå skulle slite med blant annet omsetningen som følge av saken, trår dere til og hjelper?
– Nei, det gjør vi ikke. Dette forventer jeg at de klarer å håndtere på egenhånd, sier Christ.
Sentrumslederen frykter ikke at folk nå boikotter handel i sentrum.
– Jeg er ikke bekymra for ryktet til Stavanger sentrum som helhet, sier hun.
Blander seg ikke inn i driften
Stavanger Sentrum (STAS) jobber for å fylle byens gater og medvirke til økt sentrumsaktivitet.
– Det er sjelden vi går over dørstokken til butikkene for å blande oss inn i hvordan de ulike butikkene drives. Vi er likevel svært opptatt av at ansatte innen varehandel i sentrum får respekt, sier Christ.
– Dette er et tramp på de ansatte. Vi er opptatt av at yrkesgruppa skal ivaretas, sier hun.