Etter NRK-artikkelen om overvåkning i veskebutikken Michael Kors i Stavanger, fløy HR-ansvarlig for Norden, Tyskland og Østerrike, Michael Renninger, inn for å møte de ansatte i formiddag. På «Cafe Diem» snakket han med de ansatte, en etter en, om praksisen i butikken.
- LES OGSÅ:
Formålet med møtene var, ifølge Renninger, å kartlegge situasjonen, slik at Michael Kors kan finne ut av hva som foregår i butikken, og finne en løsning på problemet.
– Vi trenger å forstå situasjonen fullstendig. Foreløpig har vi bare det dere skriver. Vi trenger en mulighet til å forstå før vi kan svare dere. Vi har ingen dårlige hensikter, sier Renninger, som presiserer at det er PR-avdelingen som skal svare på henvendelser fra pressen.
Ikke Michael Kors-policy
Som svar på spørsmålet om praksisen i butikken er Michael Kors sin policy, uttalte Renninger at overvåkning og kommunikasjon benyttes av designerkjedens butikker. Likevel er ikke kommunikasjonsutstyret ment for å overvåke de ansatte, slik som de anonyme kildene i Stavanger-butikken skildrer det, mener Renninger.
– Overvåkningen og kommunikasjonen burde kun brukes til business-relaterte formål. Det er alt jeg kan fortelle deg. Det er bruken i butikken vi prøver å finne ut av her, sier Renninger.
Det har ikke lyktes NRK å få en uttalelse fra Michael Kors om overvåkningssaken tidligere. Vi har flere ganger forsøkt å snakke med både butikksjefen i Stavanger, butikksjefen i Oslo og distriktsmanageren for Skandinavia, men har blitt henvist videre til Michael Kors sine PR-ansvarlige i London. Disse har valgt å ikke kommentere påstandene.
Grunnen til at NRK ikke har hørt fra PR-avdelingen enda, er at de ikke ønsker å uttale seg før de vet nøyaktig hva som har skjedd, mener Renninger.
– Jeg vil ta kontakt med PR-avdelingen og fortelle de at jeg møtte dere i dag. Forhåpentligvis får dere svar når hele situasjonen er tydeligere for oss, sier Renninger.
– Så du er ikke her i dag for å peke ut de ansatte som har snakket med NRK?
– Nei, hvorfor skulle jeg gjort det? Min intensjon i dag er bare å høre hvordan de ansatte har det og hva de føler, sier Renninger.
Har merket overvåkningen
Da NRK besøkte Michael Kors-butikken i Stavanger forrige uke, var det ingen synlig merking av kameraovervåkningen noe sted. Etter at praksisen i veskebutikken ble omtalt av NRK, har butikken merket overvåkningen med to klistremerker i vinduene.
Det å ikke varsle både kunder og ansatte om overvåkning, er et brudd på personopplysningsloven.
– Kameraovervåkning skal alltid varsles om, spesielt på arbeidsplasser. Det er viktig at både kunder og ansatte vet at det er kameraovervåkning i butikken de befinner seg i. Datatilsynet kan ilegge gebyr dersom skilting mangler, sier rådgiver i Datatilsynet, Gullik Gundersen.