300 kroner for å kjøre gjennom Rogfast

Den endelige finansieringsanalysen viser at Rogfast kan finansieres over 20 år. Nå skal ti kommuner uttale seg før finansieringen blir vedtatt i fylkestinget i juni.

Rogfast, mot tunellen ved Laupland på Bokn, retning sør

Det vil koste 300 kroner å passere gjennom Rogfast-tunnelen. Bildet viser tunnelmunningen på Lappland på Bokn.

Foto: Statens vegvesen
Bjørn Grimen
Journalist

– Prisen for å kjøre gjennom Rogfast blir rundt 300 kroner for personbiler og 900 kroner for tyngre kjøretøyer.

Det skriver Statens vegvesen i sin endelige finansieringsanalyse for prosjektet.

Les også: Vil avgjøre Rogfast-oppstart før sommeren

Les også: Tidligere oppstart for Rogfast

Analysen skal sendes ut på høring i kommunene Stavanger, Sandnes, Sola, Randaberg, Kvitsøy, Tysvær, Haugesund, Karmøy, Bokn og Finnøy. Finansieringsanalysen skal behandles i fylkestinget i juni.

Tor Geir Espedal

Prosjektleder Tor Geir Espedal i Statens vegvesen sier at dette er nok en merkedag for Rogfast-prosjektet.

Foto: Undi Torstensen, Statens Vegvesen

Prosjektleder Tor Geir Espedal i Statens vegvesen sier at dette er nok en merkedag for Rogfast-prosjektet.

– Vi ser at det lar seg gjøre å bompengefinansiere Rogfast med en nedbetalingstid på tjue år, sier han.

Les også: Brukar offshoreteknologi for å undersøkje Rogfast-fjellet

Les også: Rogfast: Lastebiler sjekkes for varme bremser

Den nesten 27 kilometer lange tunnelen mellom Harestad i Randaberg og Lappland i Bokn skal koste 14,2 milliarder 2015-kroner. Staten bidrar med 2,8 milliarder kroner.

Planen er at Rogfast blir behandlet i Stortinget neste vår og at byggestart blir mot slutten av 2016. I så fall kan tunnelen åpnes i 2024.

Det skal og bygges en fire kilometer lang tunnelarm til Kvitsøy. Rogfast blir verdens lengste og dypeste (390 meter) veitunnel.