– Prisen for å kjøre gjennom Rogfast blir rundt 300 kroner for personbiler og 900 kroner for tyngre kjøretøyer.
Det skriver Statens vegvesen i sin endelige finansieringsanalyse for prosjektet.
Les også:
Les også:
Analysen skal sendes ut på høring i kommunene Stavanger, Sandnes, Sola, Randaberg, Kvitsøy, Tysvær, Haugesund, Karmøy, Bokn og Finnøy. Finansieringsanalysen skal behandles i fylkestinget i juni.
Prosjektleder Tor Geir Espedal i Statens vegvesen sier at dette er nok en merkedag for Rogfast-prosjektet.
– Vi ser at det lar seg gjøre å bompengefinansiere Rogfast med en nedbetalingstid på tjue år, sier han.
Les også:
Les også:
Den nesten 27 kilometer lange tunnelen mellom Harestad i Randaberg og Lappland i Bokn skal koste 14,2 milliarder 2015-kroner. Staten bidrar med 2,8 milliarder kroner.
Planen er at Rogfast blir behandlet i Stortinget neste vår og at byggestart blir mot slutten av 2016. I så fall kan tunnelen åpnes i 2024.
Det skal og bygges en fire kilometer lang tunnelarm til Kvitsøy. Rogfast blir verdens lengste og dypeste (390 meter) veitunnel.