– Det er mangel på varer, mangel på biler. Produsentene leverer ikke nye biler. Det merkes på bilprisene. De holder seg mer stabile enn tidligere, sier Tage Sirnes til NRK.
Han er bilselger hos Avetti Motor AS på Kleppe. Han forteller at de i senere tid har sett flere tilfeller hvor folk har solgt nyere elektriske bruktbiler med fortjeneste.
Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor, og Knut Skogstad, redaktør for Broom, har også sett lignende tilfeller i det siste.
– Det er knyttet til lang leveringstid på nye elbiler. Slik har det vært i noen år, men nå er det forsterket av korona, krig og delemangel, skriver Raaum i en e-post til NRK.
Ikke betal for mye
Ifølge Skogstad har bilmarkedet i Norge gått gjennom store endringer de siste årene. Etterspørselen for elbiler har skapt ubalanse i markedet. Mange har sett muligheten til å tjene penger ved å selge nybilen sin kjapt videre.
– For kjøpere er det nok smart å tenke seg godt om før man betaler «overpris». Du risikerer at verditapet på bilen blir større når den skal selges videre.
Broom-redaktøren mener også at bruktbilmarkedet i dag er veldig oppdelt. Det er selgers marked på attraktive biler.
Generelt er biler med bensin- og dieselmotor mer tungsolgte enn elbilene.
– Hvis man er på utkikk etter ny bil gjelder det som alltid å sette seg litt inn i markedet før man kjøper.
Pandemi og krig
Årsaken til at produsentene opplever mangel på bildeler kan både knyttes opp mot Ukraina-krigen og pandemien.
I årene da pandemien brøt ut, forteller Sirnes at det var enklere å få tak i biler:
– Vi visste hele tiden at ringvirkningene av pandemien ville komme, men det er ikke før nå vi merker hvor mye den faktisk påvirket bilbransjen, fortsetter han.
Selv om Sirnes trives i et slikt marked, innrømmer han at det også er krevende å være forhandler.
– Det er mindre margin per bil nå. Under pandemien hadde vi mange salg, men vi har merket bølger i salget ettersom den utviklet seg og krigen i Ukraina brøt ut.
Styr unna fallgruvene
Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF anbefaler aktuelle kjøpere å sjekke om elbilen du vil kjøpe er det som kalles bruktimportert. Dette betyr at den har vært registrert i et annet land før den kom til Norge.
– Den største fallgruven med bruktimporterte biler er garanti. Er bilen bruktimportert fra utlandet, kan den ha kortere garantitid enn om det er en bil som er førstegangsregistrert i Norge. I verste fall har den ingen, forklarer han.
Garanti er viktig om noe skulle skje med bilen. Det kan oppstå feil også på nyere biler. Det kan fort bli veldig dyrt å kjøpe en bil som ikke har norsk garanti.
– En annen fallgruve med importerte elbiler importert er utstyrsnivået. Elbilene som kommer direkte til Norge er utstyrt med nordiske vinterpakker.
En nordisk vinterpakke inneholder gjerne batterivarme-pakke, varme i ratt og seter, i tillegg til oppvarmede vindusspylere og sidespeil.
Det er ikke alltid tilfelle med biler som leveres i andre europeiske land.
Salg og kjøp i samme marked
Bilforhandleren Tage Sirnes tror markedet kommer til å holde seg slik i hvert fall to år frem i tid. Dersom man vurderer å skifte bil nå, trekker Sirnes frem noe som er viktig å huske:
– Du kjøper og selger bilene i samme marked. Selv om du kanskje får mer for bilen om du selger den nå, må du fremdeles betale en høyere pris enn vanlig når du skal kjøpe ny.