Forslaget fra regjeringen om å fjerne momsfritaket for elbiler vil ramme de mest populære bilene.
Det bekrefter Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), som fører statistikken.
– De aller fleste kommer i kategorien vanlige familiebiler. De vil få en økt pris på grunn av dette, sier direktør i OFV, Øyvind Solberg Thorsen.
Det er gjerne de rimeligste variantene av modellene på lista som går klar. Men de aller fleste bilene vil få en prisøkning, sier han.
Topp 10 mest kjøpte
Dette er de 10 mest solgte bilene i 2022:
- Tesla Model Y
- Volkswagen ID. 4
- Audi Q4 e-tron
- Hyundai IONIQ 5
- BMW iX
- Tesla Model 3
- Polestar 2
- Skoda Enyaq
- Ford Mustang Mach-E
- Audi e-tron
Av disse rammes den mest kjøpte bilen, Tesla-modell Y.
Også Audi Q4 Etron og Audi etron, BMW iX, Ford Mustang Mach-E, og de fleste modellene av Tesla 3 og Volkswagen 4 GTX koster over 500 000 kroner.
I tillegg vil noen av modellene til Hyndai IONIQ 5, Skoda Enyaq, og Polestar 2 bli dyrere.
– Det er ikke bare de dyreste bilene som er på denne lista, snarere tvert imot. Dette er helt vanlige familiebiler, som er det de aller fleste trenger og ønsker seg, sier Thorsen.
Ikke overrasket
Thorsen er ikke overrasket over at forslaget kommer nå. Det har han regnet med.
– Vi mener at det er et riktig og varslet grep av regjeringen å innføre moms på elbil fra 2023. Norge har hatt fritak fra moms fra ESA og EØS-systemet ut 2022.
Forslaget kom i revidert statsbudsjett torsdag.
I Hurdalsplattformen lovet regjeringen å sørge for en rettferdig klimapolitikk ved at det skal betales moms på beløpet over 600 000 kroner ved kjøp av nye elbiler.
Nå gjelder forslaget biler over 500 000 kroner.
Thorsen tror ikke forslaget vil føre til at bilene blir veldig mye dyrere.
– Forslaget fra regjeringen kan se ut som et løftebrudd ved første øyekast. Det er nok ikke tilfelle. Men at bilene blir dyrere, er det ingen tvil om, sier han.
Se tabellen under for priseksempler:
– Skivebom
Geir Elsebutangen i Elbilforeningen i Vestfold og Telemark mener det er skivebom å endre grensa til 500 000 kroner.
– Å straffe et miljøtiltak som faktisk fungerer, mener vi er helt feil.
Elsebutangen tror færre vil kjøpe elbil dersom forslaget blir realisert.
– En kraftig økning gjør nok at folk beholder fossilbilene lenger. Dermed vil vi aldri nå klimamålet som regjeringen har satt.
Han mener forslaget vil ramme vanlige folk.
– Når vi beveger oss ned til 500 000 kroner, har vi tatt fra dem muligheten til å ha det ekstra i bilen. Det som sørger for sikkerhet for barna, eller en litt større bil.
For en bil til 600 000 kroner utgjør momsen en ekstra kostnad på 25 000 kroner.
– Betyr 25.000 kroner ekstra så mye?
– Ja, for en barnefamilie betyr 25.000 kroner mye, som de kunne brukt på noe annet, sier Elsebutangen.
Rekker ikke å kjøpe momsfritt
Det hjelper ikke å bestille elbilen nå for å slippe moms fra nyttår.
Leveringstiden er for lang på grunn av pandemien og krigen i Ukraina, forteller daglig leder i Gromstad Bil og Båt i Kragerø, Morten Bjerka.
– Det er virkelig en hodebry for fabrikken og oss.
Bjerka sier at folk som har bestilt bil nå regner med at de kommer uten moms.
– Det må vi se på i hvert enkelt tilfelle.