– Preikestolen har blitt et nasjonalt ikon i markedsføringen av Norge, og dette bidrar selvsagt også til å skape interesse for å gå på tur i resten av regionen, sier generalsekretær Nils Øveraas i Den Norske Turistforening til NRK.
- Les også:
- Les også:
Ledelsen i Stavanger Turistforening tror og at trekkplastrene Preikestolen og Kjerag er viktige.
– Utlendingene kommer til Norge for å gå på Preikestolen, og så ta de med seg noe annet på veien. Det gjør noe med turistforeningens tilbud. Vi må rigge oss for å kunne ta vare på den store tilstrømmingen som vi ser, sier Preben Falck, som er leder for Stavanger turistforening.
- Les også:
Mer blest
– Tidligere har det vært Jotunheimen og Rondane som når opp når en skal markedsføre Norge i DNT-regi. Nå får vi mer blest om Ryfylkeheiene og Lysefjorden, sier Falck.
I den nye katalogen til Den Norske Turistforening har fjellområdene i sørvest fått større plass enn før. Nye tall viser at fjellene i dette området det siste året har «vunnet markedsandeler» i kampen om folks oppmerksomhet.
Rekordbesøk på turisthyttene
I fjor var det nesten 77 000 overnattinger på hyttene til Stavanger Turistforening og Haugesund turistforening. Det er en økning på 5,5 prosent fra året før.
Økningen i overnattinger i områdene til turistforeningene i sørvest ligger godt over landsgjennomsnittet, som er på 2,7 prosent. Til sammen viser DNT-resultatene for 2015 vel 412 000 overnattinger på hyttene i Norge.
- Les også:
Fjellet populært i nedgangstider
– I litt usikre tider så søker folk til det mer opprinnelige. Det å feriere i Norge, gå på turer i fjellet som man gjerne har gjort i barndommen, det appellerer gjerne mer i disse tider enn det gjør når pengene renner, sier Falck.
– Det er vel også rimeligere å gå i fjellet enn å reise på dyre utenlandsturer?
– Det er det jo, og det er mange gode muligheter til å komme seg ut uten at det behøver å «koste skjorta», sier Falck.
Mer familievennlig
– Stavanger Turistforening har vært svært flinke til å tenke helhetlig og har jobbet aktivt de senere årene med å etablere nye attraktive hytter som også korter ned tiden det tar å gå mellom hyttene. Dette har gitt et mere familievennlig tilbud.
Det sier generalsekretær Øveraas i DNT. Han mener dermed grunnlaget er lagt for fortsatt vekst i turismen i fjellet.
- Les også:
- Les også: