Hopp til innhold

Flere enn noen gang før vil til fjells på Sørvest-landet

Turistforeningene registrerte rekordmange overnattinger på fjellhyttene i fjor. Den voldsomme interessen for Preikestolen og den økonomiske nedturen trekker folk til fjellet.

Woman hiker on Pulpit Rock / Preikestolen, Norway

Turisthyttene i fjellet i Rogaland registrerte rekordbesøk i fjor. En av årsakene er all oppmerksomhet rundt Preikestolen i inn- og utland.

Foto: Pavlo Kolotenko

– Preikestolen har blitt et nasjonalt ikon i markedsføringen av Norge, og dette bidrar selvsagt også til å skape interesse for å gå på tur i resten av regionen, sier generalsekretær Nils Øveraas i Den Norske Turistforening til NRK.

Ledelsen i Stavanger Turistforening tror og at trekkplastrene Preikestolen og Kjerag er viktige.

Nils Øveraas

Generalsekretær Nils Øveraas i Den Norske Turistforening sier at Stavanger Turistforening er en svært kreativ del av DNT-familien. De er blant pådriverne til å teste ut nye konsepter og profilerer DNT på en svært god måte.

Foto: DNT / privat

– Utlendingene kommer til Norge for å gå på Preikestolen, og så ta de med seg noe annet på veien. Det gjør noe med turistforeningens tilbud. Vi må rigge oss for å kunne ta vare på den store tilstrømmingen som vi ser, sier Preben Falck, som er leder for Stavanger turistforening.

Mer blest

– Tidligere har det vært Jotunheimen og Rondane som når opp når en skal markedsføre Norge i DNT-regi. Nå får vi mer blest om Ryfylkeheiene og Lysefjorden, sier Falck.

Preben Falck

Preben Falck, som er leder for Stavanger turistforening, mener at nedgangstider kombinert med blesten som skapes rundt Preikestolen er bakgrunnen for økt interesse for fjellturer.

Foto: Frank Bremnes / NRK

I den nye katalogen til Den Norske Turistforening har fjellområdene i sørvest fått større plass enn før. Nye tall viser at fjellene i dette området det siste året har «vunnet markedsandeler» i kampen om folks oppmerksomhet.

Rekordbesøk på turisthyttene

I fjor var det nesten 77 000 overnattinger på hyttene til Stavanger Turistforening og Haugesund turistforening. Det er en økning på 5,5 prosent fra året før.

Stranddalen turisthytte nedsnødd i juni

Stavanger turistforening sin hytte i Stranddalen hører vanligvis hjemme på listen over de mest populære hyttene. Dette bildet viser at hytten lå delvis under snøen i juni i fjor. Dermed ble tallet på overnattinger mer enn halvert sammenlignet med året før.

Foto: Stavanger Turistforening

Økningen i overnattinger i områdene til turistforeningene i sørvest ligger godt over landsgjennomsnittet, som er på 2,7 prosent. Til sammen viser DNT-resultatene for 2015 vel 412 000 overnattinger på hyttene i Norge.

Fjellet populært i nedgangstider

– I litt usikre tider så søker folk til det mer opprinnelige. Det å feriere i Norge, gå på turer i fjellet som man gjerne har gjort i barndommen, det appellerer gjerne mer i disse tider enn det gjør når pengene renner, sier Falck.

– Det er vel også rimeligere å gå i fjellet enn å reise på dyre utenlandsturer?

– Det er det jo, og det er mange gode muligheter til å komme seg ut uten at det behøver å «koste skjorta», sier Falck.

Preikestolhytta

Preikestolhytta er den nest mest besøkte av hyttene til Stavanger turistforening. I fjor hadde den neste 18 000 overnattinger.

Foto: Ingvald Nordmark

Mer familievennlig

– Stavanger Turistforening har vært svært flinke til å tenke helhetlig og har jobbet aktivt de senere årene med å etablere nye attraktive hytter som også korter ned tiden det tar å gå mellom hyttene. Dette har gitt et mere familievennlig tilbud.

Det sier generalsekretær Øveraas i DNT. Han mener dermed grunnlaget er lagt for fortsatt vekst i turismen i fjellet.