– Det har vært en formidabel økning de siste årene. Det er ikonene Preikestolen og Kjerag som driver det utenlandske markedet spesielt, sier reiselivsdirektør i Stavangerregionen, Elisabeth Saubstad.
Det asiatiske turistmarkedet er et av verdens mest voksende i reiselivsbransjen. Kinesere legger mest penger igjen med rundt 8000 kroner dagen, mens en europeisk turist legger igjen rundt 1100–1200 kroner pr. døgn, så det er stor forskjell i verdiskaping, fortsetter reiselivsdirektøren.
Noen har fått med seg denne økningen. Kinesiske Empery i år overtok Verkshotellet i Jørpeland, utreisebygda for dem som skal til Preikestolen.
Ifølge
har det kinesiske selskapet også planer om å kjøpe opp naboeiendommer på til sammen 2,6 dekar og få disse omregulert til hotellformål.– VI lurer jo av og til på hva det er kineserne ser, som ikke de norske investorene ser, sier Audun Rake, som er daglig leder i Lysefjorden Utvikling AS.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
Mens Bergensregionen har jobbet mot det asiatiske markedet i 10–15 år, er dette nysatsing i Rogaland. Det viser også tallene, det er ti ganger så mange asiater og kinesere i Hordaland som i Rogaland, ifølge hotellstatistikk.
– De internasjonale turarrangørene vil ha turer i hele perioden fra mai til og med september. I Stavangerregionen har vi hatt god forretningsaktivitet i periodene mai-juni, og august-september. Så det betyr at juli har vært hovedmåneden for turisme, sier Saupstad.
Er det mer å hente for Rogaland i det asiatiske markedet?
–Ja i aller høyeste grad. Vi har ikke engang begynt på den reisen. Det er et enormt potensial. Det skjer en enorm utvikling inne reiseliv, og vi har akkurat startet på dette, sier Saupstad.
Kan det erstatte forretningstrafikken?
–Det kan ikke erstatte, for det vil være en viktig del av vår bransje. Men, det kan bli et godt supplement. Når forretnings- og konferansedelen tar seg opp igjen, og vi i tillegg har har mer turisme, da blir det bra, avslutter Saupstad.