Hopp til innhold

Stressa? Her er psykiaterens ti beste tips for å håndtere det

Stressforsker har klare anbefalinger til deg dersom du er en person som lett stresser. Og du må nok ikke legge om hele livet for å føle deg bedre.

Bjarte Stubhaug, stressmestring

Bjarte Stubhaug er psykiater og stressforsker. Han har brukt store deler av livet sitt på å lære om stress og kommer her med ti tips til hvordan du kan mestre ditt eget stress.

Foto: Simon Elias Bogen / NRK

Alle stresser. Og stress er en bra og nødvendig del av livet. Det kan hjelpe deg å prestere, øke fokus og ta beslutninger.

Men det kan også utvikle seg til noe negativt, slik som helseplager og sykdom.

Psykiater og stressforsker Bjarte Stubhaug har fått stort gjennomslag for sin metode til å mestre stress.

Han leder Klinikk for stressmedisin i Haugesund og har gjennom mange år forsket på hvordan mennesker opplever og mestrer stress.

Bjarte Stubhaug, stressmestring

Psykiater og stressforsker Bjarte Stubhaug er sjef i klinikk for stressmedisin.

Foto: Simon Elias Bogen / NRK

Her deler han sine ti beste tips for stressmestring. Men før du leser videre:

Kjenner du på et stress i livet akkurat nå?

Ta vare på kroppen

– Første prioritet burde for alle være å ta vare på den fysiske helsen, sier Stubhaug.

Hvis man gjør det, forklarer han at også nervesystemet og immunsystemet vil fungere bedre.

I tillegg sier stressforskeren det er viktig å få nok søvn og ha god søvnhygiene.

– Noen har søvnproblemer, så det kan være komplisert. Men for de fleste så kommer man veldig langt med å ha god døgnrytme og våkne opp til samme tid hver dag.

Og for de som ikke har mulighet til å legge seg og våkne til samme tid hver dag så sier han at de selvfølgelig må justere.

En person ligger i ei seng i et blått rom. Dyna hun har på seg er ei vektdyne eller ei kuledyne. Den er tyngre enn vanlig, og brukes blant annet av folk med ADHD for å sove bedre.

God søvn og tilstrekkelig fysisk aktivitet mener Stubhaug er helt nødvendig for å kunne mestre stresset.

Foto: Erlend Laanke Solbu / Erlend Laanke Solbu

Ta pauser i hverdagen

Stubhaug anbefaler sine pasienter å ta fem minutter pause hver time. Han erkjenner at det ikke alltid er lett å gjennomføre, men sier det vil få gode resultater.

– Det er for å trene opp den evnen til å skille mellom det å være på og av.

Les også Dystre tall om utbrenthet blant unge: – Du er konstant sliten

Om du for eksempel er på jobb eller leser til eksamen mener han det er lurt å makse arbeidet i 55 minutter før du tar en pause på fem minutt.

– Innfør det som et prinsipp. Det vil trolig gjøre deg mer fokusert og mindre stressa, sier han.

Hånd med klokke/ body battery

Fem minutter pause hver time sier psykiateren vil friske opp hodet ditt og gjøre deg mer til stede.

Foto: Lars Erik Skrefsrud/ NRK

Unngå blått lys før du legger deg

Skjerm er noe alle bruker. Noen mer enn andre, men Stubhaug anbefaler deg å unngå skjermen på kveldstid.

Og helst fra klokka 19 på kvelden.

– Søvnforskere er enige i at blått lys før leggetid påvirker søvnen.

Dette går altså hånd i hånd med hans første tips – nemlig å ta vare på kroppen.

– Du blir både mentalt aktivert og du påvirkes av det blå lyset som er i alle skjermer.

Girl using a smart phone on the bed in the night

Stubhaug anbefaler ingen å bruke mobil eller annen skjerm rett før leggetid. Spesielt ikke i senga.

Foto: Colourbox.com

Les også Slike briller skal få deg til å sove bedre. Men funker de egentlig?

En blond ung kvinne ligger i en mørkegrønn sofa med gule og brune puter og scroller på telefonen. Hun har på seg briller med oransje brilleglass, såkalte blålysbriller - briller som blokker blått lys.

Spis og drikk sunt

– Kosthold og ernæring er utrolig viktig.

Men Stubhaug er tydelig på at du ikke trenger å hive i deg fuglefrø og surkål for å bli mindre stressa.

– De friskeste folka er de som har skjønt at sunn mat er bra og at det ikke er krise om du unner deg noe godt av og til.

Han sier det er godt for deg å ha regelmessig og sunn mat, mye vann, og stole på at det er godt nok.

Tilskudd av vitaminer og mineraler sier han også er lurt, hvis det mangler eller er lavt.

Organic, Fruit

Frukt og annen sunn mat vil bidra til å få kroppen i god form. Dette gjør deg både friskere og mindre stressa, ifølge Stubhaug.

Foto: Frank May / NTB

Gå en tur

Han anbefaler alle å gå en tur uten noe på øret.

– Du trenger ikke høy puls. Start med det som er passe for deg, øk gradvis opp til én time. Det er godt nok. Start sakte. Gå sakte.

En tur mener han kan være et enkelt tiltak i hverdagen som vil bidra til å dempe uro og stress.

Les også Unge går meir på tur: – Dei har behov for å gire ned og logge av

Kristina Ellingsen Østbø Vik (17)

Ta pauser på jobben

På jobben merker mange et stort press på å alltid prestere maksimalt.

Stubhaug mener du bør spørre deg selv om du kan ta flere pauser på jobben din.

Er det noe du ikke har godt av eller bør sette grenser for? Øv deg på å si: «Vet du hva? Det trenger jeg ikke gjøre».

Close up of businesswoman is thinking strategy while reading dat

Det er nok ikke så mange som er flinke til å ta pause fra jobben utenom lunsj. Stubhaug mener det er viktig å ikke prestere maksimalt hele arbeidsdagen.

Foto: Colourbox.com

Unngå negativt snakk

Stubhaug mener du burde fokusere på det positive i livet for å unngå unødvendig stress.

Gjennom hans stressprogram gir han pasientene ett minutt på å fortelle om seg selv. Da ber han pasientene om å ikke snakke om elendighet.

– Unngå det. Hva skal det være godt for? Det er bedre å fortelle folk om det gode i livet i stedet for det dårlige.

Han mener du heller burde fokuserer på det du får til i hverdagen.

Weight scale law banner with copy space

Ifølge Stubhaug er det viktig å balansere mellom det positive og negative.

Foto: Colourbox.com

Gjør noe som er gøy

Og når du slutter å tenke så mye på det negative, blir det kanskje lettere for deg å gjøre noe morsomt?

– Glede, engasjement og fellesskap er utrolig bra. Sørg for å gjøre morsomme ting, og gjerne med folk.

Les også Møt Svend Halvor - en bussjåfør med virkelig godt humør!

Bussjåfør Svend Halvor Andreassen.

Se lysere på tunge perioder

– Vær opptatt av hvordan du tar det. Ikke bare av hvordan du har det.

Denne delen går ut på hvordan du møter egne følelser og tanker i møte med kriser, sorg og vonde perioder.

Livet byr på mange utfordringer og krevende perioder for alle.

– Du kan ikke alltid gjøre noe med det. Men du kan regulere og endre måten du tar det på og hvor stor plass det får.

Så:

– Kjenn heller på det som er bra og det du er glad for. Øv på dette. Hver dag.

Business man with happy smiling and sad unhappy cardboard paper

Når du har det tøft – prøv å se etter positive ting i livet.

Vær til stede her og nå. Pust.

– Ta inn verden som den er. Akkurat her og nå.

– Du er god nok.

– Pusten din er god nok.

Hvis du øver deg på å koble ut og bare være. Ja, da mener han at alt det du har stressa med vil blekne litt og kanskje til og med forsvinne.

– Mange ting som folk stresser med er flyktige.

Kommer du til å teste ut noen av metodene?

App for stressmestring

Stubhaug har utviklet et 4-dagers behandlingsprogram for mestring av stresslidelser.

Sammen med Hanne Suorza har han utviklet stressmestringsappen «Mestre», som blir brukt av mange tusen mennesker daglig.

Formålet med appen er å få deg til å mestre stress og helseplager.

Screenshot_20240214-134437

Skjermbilde fra appen Mestre.

Foto: Skjermbilde

Vi vil gjerne høre fra deg! Hva er dine beste tips til å takle stress? Svar i kommentarfeltet under: