– Det har gått veldig bra, og vi ligger 5–6 timer foran planen, sier Karl Ivar Urdal, prosjektleder i Jernbaneverket.
Vær, vind og saltsprøyt har slitt på broen, og den siste tiden har togene måttet kjøre med redusert hastighet på strekningen.
– Det var nødvendig å skifte den ut for å kunne opprettholde togtrafikken i den hastigheten og aksellasten som broen er godkjent for, sier Urdal.
- LES OGSÅ
Togene tilbake på tirsdag
Ved hjelp av et stort kranfartøy ble den gamle broen fjernet, og den nye satt inn. Togtrafikken har vært stanset mens arbeidet har pågått, men fra tidlig tirsdag morgen skal togene igjen kunne kjøre over broen.
– Det som gjenstår nå er først og fremst knyttet til jernbaneteknisk arbeid. Så nå skal sporene på plass, kontaktledningen skal monteres og en del kabler skal legges tilbake igjen, sier Urdal.
Oljeselskap gjorde jobben
Det er Aker Solution i Egersund som har hatt oppdraget med å produsere og montere den nye 34,5 meter lange stålbrua. Bedriften har hovedvirksomheten sin rettet mot oljeindustrien, og det er første gang de har kontrakt på jernbanearbeid. Kontraktssummen er på vel 35 millioner kroner.
– Jeg vil skryte av dem. De har gjort en formidabel jobb, og planlagt dette på en god måte slik at vi kommer i mål i tide, sier Urdal.
- LES OGSÅ
Skal fikses etter «Synne»
Broen som nå er skiftet ut, er en av tre over Launes-sundet. Under ekstremværet «Synne» i desember i fjor fikk den tredje og minste broen skader. Urdal bekrefter at de er i gang med planleggingen av arbeidet som skal gjøres på denne broen også, men kan foreløpig ikke si noe konkret om hva som skal gjøres.
– Hva det blir er foreløpig ikke helt avklart, men det ligger i kortene at det skal gjøres mer for å bedre vanngjennomstrømningen i sundet, sier han.
Dette skal etter planen presenteres i høst, og meningen er å utføre arbeidet i løpet av neste år.