Hopp til innhold

Skal plugge skipene i stikkontakten

Aibel Haugesund har fått landstrøm til skip og rigger som besøker verftet. Det betyr mindre støy, mindre forurensing og mer penger i kassa.

Forsyningsskipet Edda Fides har blitt koblet på landstrøm i Haugesund.

Forsyningsskipet Edda Fides har blitt koblet på landstrøm i Haugesund.

Foto: Marthe Synnøve Johanessen / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

I mange tiår har de som bor ved store havneanlegg måtte tåle til tider voldsom støy fra dieselgeneratorer som durer og går. I Haugesund ligger Aibels verft tett opp mot bykjernen, og dermed er det mange naboer som er vant til både støy og store skip.

Men nå blir det slutt på støy – for verftet er et av elleve havneanlegg som fikk støtte av Enova til landstrøm tidligere i år.

Og nå settes snart stikkontakten i veggen.

– Støynivået vil bli redusert betraktelig. Den andre biten er jo at vi får redusert utslipp til luft betraktelig.

Verftsdirektør Tom Falkeid er svært fornøyd med endringene som snart trer i kraft. To store landstrømanlegg har de fått installert, og målet er at rigger og skip som ligger til kai skal få strømmen sin direkte fra land, og ikke bruke egne dieselgeneratorer.

Og da blir det mindre støy og mindre utslipp til luft.

Sparer penger

Også havneanlegg beregnet for publikum er i gang med landstrøm, og i Sandefjord planlegges det at Color Line-båtene skal få landstrøm på nyåret. I Arendal er det lagt opp til landstrøm fra årsskiftet.

Aibel i Haugesund fikk støtte på 5,5 millioner kroner for å komme i gang, totalt ga Enova 82 millioner i 2016. Neste år er det nok en søknadsrunde.

For verftsdirektøren i Haugesund er en ekstragevinst, bokstavelig talt, at de sparer penger på skifte til landstrøm.

– Ja, det er veldig kostnadsbesparende. Sammenlignet med vanlig bruk av dieselgeneratorer så halverer vi kostnaden.

Havneanlegget til Aibel har mellom 40 og 50 kaianløp hvert år, og ved full effekt så kan de redusere CO₂-utslipp med 35 tonn i døgnet.