Helt siden 13. juni har Jærbanen vært stengt mellom Bryne og Stavanger. Dette for å oppgradere strekningen.
Men mandag morgen var altså over fem ukers venting over for alle passasjerene som har måttet ta buss for tog mens arbeidet har pågått.
Plattformer utvidet
Jernbaneverket har blant annet utvidet plattformene på Klepp og Øksnavadporten med 80 meter.
– Arbeidet har gått etter planen, og utvidelsene av plattformene gjør det mulig med doble togsett i rushtiden, sier Dag Brekkan, markedsansvarlig i NSB for Sørlands- og Jærbanen.
Brekkan forteller at NSB planlegger at en avgang på morgenen og en på ettermiddagen kjøres med doble togsett fra skolestart i august.
Ikke slutt på ledningsbrudd
Jernbaneverket har også oppgradert kontaktledningsanlegget på strekningen. Det 60 år gamle nettet har gjort at togene må redusere hastigheten eller stoppe når det blåser kraftig.
Dette skal det bli en slutt på etter sommeren, lover NSB. Men Brekkan minner passasjerene om at ikke alt er ferdig med kontaktledningsnettet.
– Det blir dessverre brudd, også i 2016. Vi skjønner at dette tærer på tålmodigheten til pendlerne, men vi må gjennom dette for at Jærbanen skal bli stabil og mye bedre i framtida.
Brekkan minner også om at 11.400 ekstra togseter er satt opp til Glatmatfestivalen som går av stabelen i Stavanger 22.–25. juli.