Hopp til innhold

Lunch-skaper lykkes der avisene mislykkes

Børge Lund har eventyrlig suksess med tegneserien Lunch. Bladet har på ett år fått 25.000 flere lesere.

Børge Lund

Børge Lund og tegneseriekarakteren Kjell tar kontor-Norge med storm. – Og det er en gruppe som bare blir større og større, sier Lund.

Foto: Tonje Tornes/Egmont

– Ja, det er overraskende for oss også, men det er noe godt med å få papir mellom hendene, sier Børge Lund, skaper av tegneserien Lunch.

Mens lesertallene fra bransjeforeningen Mediebedriftenes Landsforening (MBL) pleier å være dyster lesning for landets aviser – som stadig taper lesere, er situasjonen en ganske annen for Lunch.

Mens 198.000 leste bladet i fjor høst, er årets lesertall 223.000 – altså en økning på 25.000 lesere eller 13 prosent. Lunch-bladet kommer nå ut ti ganger i året, men i fjor kom det ut åtte ganger.

– Papir er jo ikke så veldig populært, men du opplever en kolossal økning. Hvorfor?

– Jeg prøver å være relevant, være til stede, få ting ut. For det hjelper jo at det trykkes flere steder – i aviser, bøker og blad.

– Og så har det selvfølgelig blitt et veldig bra blad, jeg må jo skylde litt på det også, sier Lund.

– Morsomt

Undersøkelsen TNS Gallup har gjort for MBL, viser at magasinlesingen samlet sett går tilbake med 7,8 prosent i Norge. Men fortsatt leser hver tredje nordmann over 12 år minst ett magasin daglig.

Egmont, som gir ut Lunch, er derfor svært fornøyd med det relativt ferske tilskuddet Lunch.

– Vi synes det er morsomt at et av våre yngste produkter er det som har størst fremgang, sier Nina Westgaard, organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i Egmont Publishing, ifølge en pressemelding.

Har demografien på sin side

Mens avisleserne blir eldre og eldre, har Lunch forholdsvis unge lesere, ifølge Lund.

– Leserne er stort sett på min egen alder som er 43 år, og pluss/minus ti år, sier han.

Det er, ikke overraskende, stort sett folk som jobber i de kontortunge profesjonene, som leser Lunch.

– Og det er en gruppe som bare blir større og større, sier Lund.

Og som ikke det var nok. Lunch publiseres over 100 steder i ni land. Tar man med dette, har tegneserien om Kjell og resten av de ansatte på Kjell Tech hele 330.000 lesere.

Videre har Lunds to Lunch-bøker solgt 16.000 eksemplarer hver.

Ny bok og utstilling

I disse dager er Lund aktuell både med ny Lunch-bok og med Lunch-utstilling på Galleri Grafill R21 i Oslo. Både boka og utstillingen har fått tittelen «Godt forslag, men nei.»

– Det blir en multimedieutstilling, med blant annet film om det å tegne, og så har vi en stor byste av en av karakterene i tegneserien, sier Lund.