– Slike tunneler innbyr til fart. Det er viktig å forhindre ulykker før de skjer, sier fylkesmann i Rogaland, Magnhild Meltveit Kleppa.
Hun snakker om verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel for biler: Den 14,3 kilometer lange Ryfylketunnelen.
Tunnelen er en del av fastlandsprosjektet Ryfast mellom Stavanger og Strand i Ryfylke, og åpner mot slutten av 2019.
Men i januar ble det kjent gjennom Aftenbladet at både automatisk fartsmåling og fotobokser blir droppet.
– Det er 14 kilometer med rett vei. Uten møtende trafikk. Det er en strekning som innbyr til å teste grenser, mener Kleppa.
Hun har nå sendt brev til Samferdselsdepartementet hvor hun ber dem snu. Kleppa krever automatisk fartsmåling i både Ryfast og alle kommende undersjøiske tunneler.
I Norge finnes det per i dag 33 undersjøiske tunneler. Rogaland har fire av disse. Og etter Ryfast kommer Rogfast, som er enda lengre.
Regjeringen vil ha færre målinger
Grunnen til at regjeringen dropper gjennomsnittsmålinger i Ryfast er at nye veier i utgangspunktet skal være trygge nok, ifølge samferdselsminister Jon Georg Dale.
– Vi bygger bedre veier og det sparer liv. Men i tunneler med høg fart kan det være aktuelt med snittmåling, har Dale tidligere sagt til NRK.
Regjeringen ønsker å minske bruken av fotobokser, og heller vurdere tiltak dersom det skjer alvorlige ulykker.
Dette får fylkesmann Manghild Meltveit Kleppa til å reagere. Hun mener fotobokser og snittmålinger reduserer risikoen for ulykker på steder det er vanskelig for politiet å ha vanlige fartskontroller i.
Forhindrer ulykker
I løpet av de siste årene har det vært flere alvorlige ulykker i undersjøiske tunneler. Blant annet mistet tre ungdommer livet i 2000 i Byfjordtunnelen utenfor Stavanger etter å ha kjørt inn i tunnelveggen.
Byfjordtunnelen var lenge en utsatt strekning. Men etter at det ble satt opp fotoboks som måler snittfarten i den ene kjøreretningen, har ulykkestallene gått ned.
– Vi vet hva som skjer når farten øker, og frykter nye ulykker. Derfor mener vi det er svært viktig å få på plass kontroller i tunnelene, sier Kleppa.
Undersøkelser gjort av Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at tallet på drepte går ned med rundt 50 prosent på steder med gjennomsnittsmålinger av fart.
– Massiv overvåkning
Dette til tross. Mats Danielsen (Frp), som er medlem i samferdselsutvalget i Rogaland, mener fylkesmannens krav om fotobokser er uheldig.
– Det som gjør meg skeptisk til fotobokser, og spesielt strekningsmåling, er at man tilrettelegger for en potensiell massiv overvåkning av bilister i Norge, sier han.
En risikorapport fra 2018 peker på at det har skjedd færre ulykker i tunnel enn på vei, men ulykkene i tunnel er ofte mer alvorlige.