Hopp til innhold

Denne kongsgården skal trekke turister

En nyoppdaget kongsgård på Karmøy i Rogaland skaper voldsomt engasjement. Nå skal det blant annet lages Hollywood-TV og flere tror dette kan bli Norges nye turistmagnet.

Dronebilde av ruiner av kongsgård på Avaldsnes

Slik ser de utgravde ruinene av kongsgården på Avaldsnes ut fra lufta.

Foto: Austevik Dronefoto

– Tenk hvilken mulighet dette er!

Det sier reiselivssjef i regionen, Vigleik Dueland.

– Når Hollywood har planer om å filmatisere historien om «Den svarte vikingen», og vi vet at han er fra Avaldsnes på Karmøy, da må bruke denne muligheten for alt det er verdt.

Det vakte stor oppsikt da ruinene av kongsgården på Karmøy ble oppdaget tidlig i høst, og deler av Norgeshistorien må skrives om. For å lykkes med å gjøre kongsgården til en turistmagnet, må aktører innen kultur, reiseliv og det kommersielle samarbeide, mener Dueland.

Turistsjef Vigleik Dueland på kontoret

Turistsjef Vigleik Dueland har tapetsert den ene veggen på kontoret med vikingskip på Avaldsnes.

Foto: ROSA IRÉN VILLALOBOS / NRK

– Vi må tilrettelegge for publikum og utvikle attraksjonene, slik at vi tilby helhetlige opplevelser, sier han.

Vandring i Sagahistorien

Marit Synnøve Vea er leder for Avaldsnesprosjektet, og får stjerner i øynene når hun forteller om funnet av kongsgården fra høymiddelalderen.

Hun er mest interessert i det historiske aspektet, men tror også ruinene vil få turister å strømme til.

– Folk kan besøke stedet. De kan gå i landskapet og få den ekte sagafølelsen. Det er det folk vil ha, sier hun.

Marit Synnøve Vea

Leder for Avaldsnes-prosjektet, Marit Synnøve Vea, viser stolt frem rekonstruksjonen av kongsgården som er funnet på Avaldsnes.

Foto: Rosa Irén Villalobos / NRK

Den nyoppdagede kongsgården vil få betydning for hele landet, mener hun.

– Dette er fantastisk for Norge. Dette er den første kongsgården i stein som er funnet i Norge på 100 år.

Vea viser til Island, som hun mener har klart å formidle viking- og sagahistorien til turister verden over. Sagaøya, med sine 340.000 innbyggere, ligger an til å få rundt 2,5 millioner turister i år.

Avaldsnes, eller «Homeland of the Viking kings» som det heter i markedsføringen, har i dag rundt 100.000 turister årlig.

Norges svar på pyramidene

Også hotellbransjen ønsker et bredt samarbeid for å utnytte den autentiske sagalitteraturen. Hotellsjef Reidar Westre ved Scandic Maritim i Haugesund, mener det er viktig å smi mens jernet er varmt.

Reidar Westre

Hotellsjef Reidar Westre på Scandic Maritim i Haugesund sammenligner Avaldsnes med pyramidene i Egypt.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

– Dette kan jo bli Norges svar på pyramidene i Egypt, sier Westre spøkefullt.

Han merker at turister er interessert i sagahistorien, og håper ruinene på Avaldsnes kan trekke enda flere til regionen.

Avaldsnes er populært

Flere turister vandrer rundt på Avaldsnes daglig. Khandan Swan har besøk av sin kurdiske kompis, og viser ham rundt.

– Vi er begge veldig interessert i hvordan vikingene levde, og her er alt så levende, sier Swan.

Arman Hama og Khandan Shwan på Norvegen historiesenter

Turistene Arman Hama og Khandan Shwan er interessert i sagahistorien, og besøker derfor Nordvegen Historiesenter på Karmøy.

Foto: Rosa Iren Villalobos / NRK

Det er andre gang hun besøker Avaldsnes, og hun kommer gjerne igjen når en restaurert middelalderpark står klar.

– Det er kjempespennende, sier hun.

Det vil ta rundt fire år og ti millioner kroner til, før publikum kan oppleve sagavandringen i det historiske landskapet. Marit Synnøve Vea mener det er verdt å vente på.

– Dette vil få store ringvirkninger for hele regionen, og skape flere nye arbeidsplasser.