– Jeg tror ikke det blir motstraum for Medstraum, sier prosjektleder i Kolumbus Mikal Dahle i det fylkeskommunale mobilitetsselskapet Kolumbus.
Han smiler litt når han sier det, vel vitende om at alt ikke har gått etter planen med prestisjeprosjektet for Rogaland fylkeskommune.
De er nemlig eiere av Medstraum, som er verdens første helelektriske hurtigbåt. Fylkeskommunen eier vanligvis ikke hurtigbåtene som går i fjordene i Rogaland.
Her har de gjort et unntak, og har med hjelp fra EU brukt 110 millioner kroner på båten som er bygget i Hardanger ved skipsverftet Fjellstrand AS.
Årets skip i Europa
Hurtigbåten kom til Stavanger i juni og ble døpt i september. 28. september ble den satt i rute mellom Stavanger og Hommersåk i Sandnes.
Der gikk den to eller tre turer før høstløv, tang og tare stoppet den.
– Vi er litt overrasket over problemene vi har fått i Stavanger. Da den lå i Hardangerfjorden, så vi ikke problemene vi har fått nå, sier Dahle.
I høst ble båten kåret til Årets skip i Europa. Interessen for hurtigbåten er stor, både i Norge og fra utlandet. Da NRK er med på tur, er et filmteam fra Frankrike på besøk.
– Dette er første eksempel på det som blir normalen i europeiske farvann i årene som kommer, sier journalist Dennis Loctier i Euronews.
Bruker sjøvann til kjøling
Tang, tare, høstløv, fisk, søppel – kort sagt alt som flyter i sjøen stopper den elektriske motoren. Til forskjell fra båter som går på diesel, må kjøleanlegget til Medstraum stå på døgnet rundt for å kjøle ned batteriene.
Kjøleanlegget bruker sjøvann. Et filter skal hindre at det systemet fylles med andre ting enn sjøvann. Men havnebassenget i Stavanger er kjent for å ha mye grums, og det blir spesielt ille i ved visse vindretninger.
– Vi er ikke overrasket at det kunne bli et problem. Det som er overraskende er at filteret blir så fort fullt i visse perioder at det stopper systemet, sier bygginspektør i Norled Arnulf Bie.
For å løse problemet har de måttet installere enda et filter. Et grovfilter i tillegg til finfilteret.
Imens er det satt inn en hurtigbåt som går på diesel i ruten.
– Vi kunne antageligvis kjørt Medstraum i trafikk, men vi vil sikre oss at vi ikke gjør noe som ødelegger levetiden på batteriene. Dermed holder vi den til kai til vi er sikre på at vi har sortert ut alle utfordringene, sier Dahle.
Sover godt
– Vi håper vi skal få den i rute igjen i løpet av et par uker, sier Dahle.
– Sover du godt?
– Ja.
– Du er ikke redd for at dette ender opp i en gigantisk fiasko?
– Nei. Denne bruker mindre energi og går raskere enn hurtigbåter som går på diesel. Og det aller viktigste for oss er at passasjerene kommer frem, og det gjør de med reservebåten vi bruker nå.
Hurtigbåter som går på diesel bruker mye drivstoff. De ti båtene som går for Kolumbus i Rogaland brukte i fjor 4,6 millioner liter diesel. Det er mer enn selskapets 450 busser bruker.
– Vanlig med oppstartsproblemer
Fylkesordfører Marianne Chesak (Ap) er også gudmor for båten. Hun kalte Medstraum en suksess da hun døpte båten for en måned siden. Det står hun fast ved.
– Det er vanlig at nye båter har oppstartsproblemer. Denne båten er nybrottsarbeid, og det var forventet at det måtte gjøres noen utbedringer.
– Er dette en fiasko?
– Overhodet ikke. Denne båten er en suksess, og den kommer i rute om et par uker, sier Chesak.
Hun forsikrer at fylkeskommunen har et reservefartøy, og derfor ikke bruker mer penger enn planlagt.