– I starten var jeg skeptisk, men etter å ha prøvd den synes jeg den er super, sier taxisjåfør John Magne Jøberg.
Han har fått ansvar for en av landets første oppladbare taxier, som rullet på veiene i Stavanger mandag. Flere sjåfører rynket på nesen da Norgestaxi gikk til innkjøp av to splitter nye elbiler tidligere i høst, men etter én dags kjøring er Jøberg overbevist.
– Jeg vurderer å kjøpe en til privat bruk også. Den er ganske sprek og jeg har ingen problemer på motorveien, sier drosjesjåføren.
- Les også:
- Les også:
Kan gå 17 mil
Thor Berge Jåsund i Norgestaxi mener elbil er et bra alternativ for taxi-kundene.
Foto: Eirin Larsen / NRKEltaxien må lades hver natt, men trenger også to hurtigladinger i løpet av dagen. Da kan den kjøre 170 kilometer før det sier stopp.
– Det gjør at bilen kan gå i ordinær drift. Passasjerene får en normal drosjeopplevelse, men er samtidig med på å spare miljøet, sier Thor Berge Jåsund, daglig leder i Norgestaxi Stavanger.
- Les også:
– Bra alternativ
Jåsund mener det gjør eldrosjen ideell for stavangerregionen, hvor det er kort avstand mellom Sola, Sandnes og Stavanger. Han håper elbilen vil bli ønsket velkommen på markedet sammen med vanlige taxier, gass- og hybridbiler.
– Noen er skeptiske til nye ting, men i praksis vil vi vise at alternativer kan være bra for både sjåfører, passasjerer og miljøet, sier Jåsund.
Foruten de to elbilene som ble satt på veiene på Nord-Jæren mandag, har Norgestaxi planer om ti nye eltaxier i distriktet. Også i Bergen har passasjerene muligheten til å velge elbil når de skal kjøre taxi.