NRK Meny
Normal

Færre kollisjoner mellom fugler og fly på Sola

Mens tallet på birdstrikes doblet seg på Gardermoen og Flesland i fjor, gikk det ned på Sola. Avinor må hele tiden komme opp med nye metoder for å bli kvitt fuglene.

Fly mot fugler

Mens tallet på birdstrikes doblet seg på Gardermoen og Flesland i fjor, gikk det ned på Sola.

Foto: Tor André Johannessen

– Vi håper og tror at de tiltakene vi har satt inn, har virket.

Det sier Lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen ved Stavanger lufthavn på Sola.

I løpet av 2014 var det 86 kollisjoner mellom fugl og fly på Sola. Det er en nedgang fra 98 kollisjoner året før. Det gjør at utviklingen på Sola skiller seg klart fra de andre store norske flyplassene. Både Flesland og Gardermoen hadde henimot en dobling av birdstrikes fra 2013 til 2014 viser tall fra Luftfartstilsynet.

Les også: Rekordmange fuglekollisjoner

Les også: Truede fuglearter kan ofres for flytrafikken

Totalt registrerte Luftfartstilsynet 704 kollisjoner mellom fugl og fly i fjor. Det er det høyeste tallet siden 2007.

Leif Anker Lorentzen

Lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen ved Stavanger lufthavn på Sola.

Foto: Erik Waage / NRK

Kan få alvorlige konsekvenser

Flyplass-sjefen på Sola understreker at kampen mot fuglene på Sola langt fra er over.

– Det er fortsatt en utfordring. Vi hadde en bra utvikling i 2014, men det vil variere fra år til år. Det er avhengig av været og mange andre forhold, sier han.

Kollisjoner mellom fugl og fly kan få alvorlige konsekvenser. En stor fugl kan i ytterste konsekvens sette en motor ut av spill. Det finnes også eksempler på fugler som har knust flyets nese, et vindu eller deler av en flyving.

Les også: Flesland-fugler en fare for flytrafikken

Les også: Dette skal minske fugletrusselen

– De fleste skadene vi har registrert er mindre skraper og bulker, og noen større skader på turbinmotorene der fugl har blitt dratt inn i motoren, sier kommunikasjonsrådgiver Marit Kvarum i Luftfartstilsynet til NRK Sørlandet.

Kriger mot fuglene hele døgnet

På Sola har det vært arbeidet intenst de siste årene for å redusere problemet.

– Det viktigste er nok skjøtsel av de store områdene vi har med gress. Målet er å gjøre områdene minst mulig attraktive for fugler som vil inn og sette seg. Det foregår klipping både dag og natt for å holde gresset i riktig høyde, sier Anker Lorentzen.

Totalt registrerte Luftfartstilsynet 704 kollisjoner mellom fugl og fly i fjor. Det er det høyeste tallet siden 2007.

Området ved rullebanene blir patruljert med biler hele døgnet.

– Vi bruker og pyroteknisk utstyr, med smell eller lys og laser for å skremme vekk fuglene, sier lufthavnsjefen.

Les også: Svane lagde hull i vingen på flyet

Avinor på Sola må hele tiden vurdere hva slags tiltak som er effektive for å bli kvitt flest mulig fugler.

– Det er en del ting vi har prøvet gjennom mange år som det viser at fuglene blir vant med, og som de ikke reagerer så mye på etter hvert, men vi tror nå på at vi er på et riktig spor, sier Anker Lorentzen.