Hopp til innhold

Drosjenæringen frykter bompengesjokk

Den nye bompengepakken på Nord Jæren kan føre til at bompengeutgiftene øker fra 14 000 kroner til 150 000 kroner per drosjeløyve.

Taxier Stavanger

Den nye bompengepakken på Nord Jæren kan føre til at bompengeutgiftene øker fra 14 000 kroner til 150 000 kroner per drosjeløyve.

Foto: Stian Skjerping

– Hvis de fjerner alle fritak som vi har, og vi ikke får noe tak på bompengene i det hele tatt, så vil det medføre enorme økonomiske konsekvenser.

Det sier Solveig Nærland, som er styreleder for Stavanger Taxi.

Les også Bompengeutgiftene kan bli 70 prosent høyere

Les også: NAF: 20 kroner for å passere bommene

I dag betaler drosjene vel 14 000 kroner i bompenger per år. Dersom fritaket forsvinner, vil den gjennomsnittlige utgiften til bompenger øke til vel 150 000 kroner per drosjeløyve.

Ikke fritak i nytt forslag

I dag har drosjene fritak for å betale bompengeavgifter dersom de passerer mer enn 75 ganger i løpet av en måned.

Bomstasjonen på Forus

I dag får drosjene fritak når tallet på bompengepasseringer overstiger 75 i løpet av en måned.

Foto: NRK

Solveig Nærland sier at det i forslaget til vedtak til fylkestingets møte i neste uke ikke ligger inne noe fritak for drosjene. Det mener hun er svært alvorlig.

– Jeg håper at de gir oss noe fritak når de forstår alvoret. Stavanger Taxi vil neste år sette ned prisene slik at det skal komme kundene til gode. Da må politikerne hjelpe til slik at næringen kan gjennomføre dette, sier Nærland.

En del av kollektivtilbudet

En tredel av kjøringen til drosjene er betalt av det offentlige. Økte bompenger vil dermed bety økte utgifter for kommuner og fylkeskommunen.

Les også: Ryfylke rasar mot den nye bompengeringen

Les også: – Bompengane må brukast på Gandsfjord bru

– Hvis vi ikke får fritak, må vi og belaste kundene. Det er ikke noe næringen ønsker. Spørsmålet er om politikerne har tatt hensyn til dette. Skal de det gjelder redusere drosjeforbruket sitt, eller skal myndighetene øke tilskuddet i forhold til bompengeutgiftene, sier Nærland.

Les også: Tar en milliard fra bilistene – gir til syklistene

Styrelederen i Stavanger Taxi mener at drosjenæringen er en del av kollektivtrafikken.

– Hvorfor skal da rutebussene slippe å betale bompenger, mens drosjenæringen må betale, spør Nærland.