NRK Meny
Normal

Driftsselskapet til NRK:– Skipet skal være i skikkelig stand før det forlater Norge

En leder i driftsselskapet til «Tide Carrier» avviser at lasteskipet skal skrapes. Det tror ikke Bellona på, som har sendt bekymringsmelding til politiet.

Lasteskipet «Tide Carrier» utenfor Feistein fyr

Lasteskipet «Tide Carrier» havarerte utenfor jærkysten 22. april.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

– Denne hendelsen er en tragedie og vi tar den veldig alvorlig, sier Trace Carvalho til NRK.

Han er en av lederne i selskapet Nabeel Ship Management, som har driftsansvaret for lasteskipet «Tide Carrier», som havarerte utenfor jærkysten i forrige uke.

Spekulasjonene har vært mange om hvorfor skipet, som hadde ligget i opplag i mange år, forlot Halsnøy i Sunnhordland. Det vil Carvalho få slutt på.

Avviser rykter om opphugging

Han kjenner til ryktene om at skipet skulle hugges opp og selges som skrapmetall.

– Det stemmer ikke. Skipet skulle til Dubai eller Oman for oppgradering. Så skulle det brukes langs den Vest-Afrikanske kysten, sier Carvalho.

Han går ikke i detalj på nøyaktig hva skipet skulle brukes til, men sier det skulle brukes i forbindelse med offshoreindustrien i området.

– Vi har brukt ressurser på skipet og har hatt mannskap i Norge for å teste det. Jeg var selv i Norge i midten av februar. Hvorfor skulle vi ha gjort det hvis det skulle skrapes, spør Carvalho.

Foto: 330-skvadronen

VIDEO: Redningsmannskaper jobbet under tøffe forhold da personell skulle reddes fra det 260 meter lange skipet.

Mange spørsmål

I etterkant av havariet har det kommet frem mye informasjon om skipets tilstand.

Sjøfartsdirektoratet var ombord før skipet forlot Halsnøy og ga åtte pålegg om utbedring, hvorav seks måtte være i orden før skipet la fra kai.

NRK har fått innsyn i dokumenter som viser hva påleggene gikk ut på.

Carvalho mener det ikke var snakk om større ting i avvikene som ble funnet. Sjøfartsdirektoratets tilsyn på tirsdag avdekket imidlertid store skader.

– Vi hadde utbedret det meste av det de ba om. De sier havariet skyldes gammel smøreolje. Det er vanskelig å fjerne all gammel olje fra motoren, sier han.

Tviler på forklaring

Det har blitt satt spørsmålstegn ved forklaringen om at skipet skulle til Midtøsten for oppgradering.

– Vi fester ikke lit til forklaringen om at det skulle til Dubai for oppgradering, sier fagansvarlig for skipsfart i Bellona, Sigurd Enge.

Den lange tiden i opplag, skipets alder og den tøffe markedssituasjonen for denne type fartøy, tilsier at det var på vei mot opphugging, mener han.

Bekymringsmelding til politiet

Bellona og NGO Shipbreaking platform har sendt bekymringsmelding til politiet i Rogaland, klima- og miljøminister Vidar Helgesen, Miljødirektoratet og Økokrim.

Fagansvarlig for shipping og arktiske spørsmål i Bellona, Sigurd Enge

Fagansvarlig for skipsfart i Bellona, Sigurd Enge, fester ikke lit til Nabeel Ship Managements forklaring.

Foto: Knut Erik Solhaug / NRK

– Vi har også fått flere anonyme tips om at skipet skulle hugges opp i Sør-Asia, India, Pakistan eller Bangladesh, sier Enge.

Bellona anser seilasen som et forsøk på å smugle farlig avfall ut fra Norge.

Nabeel Ship Management avviser beskyldningene konsekvent. Carvalho forklarer at skipet skal være i skikkelig stand før det forlater Norge igjen.

– Vi skal ikke ta noen snarveier denne gangen.