Dette bussprosjektet blir 2,8 milliarder dyrere

På drøye tre måneder har prisen på de nye vegprosjektene på Nord-Jæren økt med nesten fem milliarder kroner. – Svindel, sier lokalpolitiker Christian Wedler (Frp).

Trolleybuss i Hillevåg

Omtrent sånn skal bussvegen, etter planen, bli seende ut når den står klar i 2023. Men nå vil Frp stoppe hele prosjektet på grunn av kostnadssprekk.

Foto: Rogaland fylkeskommune/Illustrasjon

De nye kostnadsberegningene på kollektiv- og vegsatsingen kalt Bypakke Nord-Jæren har slått ned som en bombe i Stavanger og Rogaland.

I november i fjor var prisen 32 milliarder. Nå, drøye tre måneder senere, har den økt med 4,7 milliarder kroner.

– Nå ligner dette mer og mer på en Nigeria-svindel, men i motsetning til Nigeria-svindelen, så kjenner vi faktisk bakmennene, sier Christian Wedler (Frp), gruppeleder i Stavanger.

Christian Wedler i Stavanger Fremskrittsparti

Christian Wedler (Frp), gruppeleder i Stavanger.

Foto: Inger Johanne Stenberg / NRK

Det største prosjektet i Bypakke Nord-Jæren er bussvegen som skal gå mellom Stavanger, Sola og Sandnes. Dette prosjektet prises nå til 14,1 milliarder kroner. Det er hele 2,8 milliarder kroner dyrere enn beregningen i november, ifølge administrasjonen i Rogaland fylkeskommune.

– Her ber de om stadig mer penger, penger og penger, og så lover oss at det skal bli bedre, men det blir det overhodet ikke. Nå tenker jeg at vi må si stopp og finne ut hvordan vi skal rydde opp i dette kaoset, sier Wedler.

– Vanvittig økning

Arbeidet med bussvegen startet for snart ti år siden. Ferdigstillelsen av hele bussvegen er foreløpig satt til 2023. Fortsatt gjenstår bygging av flere mil med bussveg, og Vegvesenet vil nå fikse opp deler av bussvegen som allerede er bygget. Kostnadene for dette er ikke medregnet.

Kart over bussveien med status per 20. oktober 2017
Foto: Rogaland fylkeskommune

Milliardsprekken ble avdekket etter at politikerne i fylkeskommunen og de største byene i Rogaland ba administrasjonen om en oppdatert kostnadsberegning over Bypakke Nord-Jæren. De endelige beregningene fikk de på bordet tirsdag.

– Det godt gjøres å forsvare overfor innbyggerne en så vanvittig økning, sier Mats Danielsen (Frp), medlem av samferdselsutvalget i Rogaland fylkeskommune.

Samferdselssjef i Rogaland, Gottfried Heinzerling, legger ikke skjul på at en økning på mer enn 20 prosent er alvorlig.

– Det er betydelig, så vi ser alvorlig på det. Vi kan ikke leve med det kostnadsnivået, sier han.

Dyrt å kjøpe eiendom

Det er særlig kjøp av eiendom for å gi plass til bussvegen som har fått kostnadene til å skyte i været. Såkalt erverv av eiendom står enkelte steder for opptil 40 prosent av totalkostnaden for bygging av bussvegen.

– Bussvegen er det største prosjektet i bypakken og skal bygges i bynære strøk, så det er klart det er krevende å få til, sier fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (KrF).

Bussveien gjennom Hillevåg.

Deler av bussvegen er allerede bygget. Strekningen går gjennom Hillevåg i Stavanger. Bussvegen går her i midten, mens bilene kjører på sidene.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Frp vil nå stoppe den videre utbyggingen av bussvegen fra Stavanger og sørover.

– Jeg tror ikke det har noen hensikt at arbeidet stoppes. Jeg tror det er viktig å få de detaljene og den kunnskapen vi trenger for å kunne gjøre de rette kostnadskuttene, samtidig som vi klarer å levere på de vi har lovet, sier Tengesdal.