Bøyer seg for staten: Gir milliardgaranti til Rogfast

Byggingen av verdens lengste undersjøiske tunnel sto i fare for å stoppe opp, da staten ikke ville garantere 16 milliarder til prosjektet. Nå gir fylkeskommunen etter for presset.

Rogfast Kvitsøy

Fylkesutvalget i Rogaland forsøkte å sette hardt mot hardt. Tirsdag ga de etter for presset og garanterer 16 milliarder til den undersjøiske tunnelen Rogfast.

Foto: Illustrasjon: Statens Vegvesen

Det blir ikke noe av fylkesopprøret mot staten, som VG skrev om på mandag.

– Hvis dette ikke hadde kommet på plass nå, kunne vi risikert forsinkelser knyttet til Rogfast, sier Solveig Ege Tengesdal (KrF), fylkesordfører i Rogaland.

De satset på at samferdselsministeren skulle gi seg og overta garantiansvaret for bygging av verdens lengste undersjøiske tunnel, Rogfast.

Det skjedde ikke.

– Hvis de hadde trukket seg nå, ville de endret hele forutsetningen for gjennomføring av prosjektet. Det ville betydd at hele prosjektet ville stoppet opp, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Han kaller tirsdagens vedtak «en seier for alle som ønsker å realisere Rogfast».

Ketil Solvik-Olsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er glad for at Rogaland fylkeskommune ga etter for presset.

Foto: Ksenia Novikova / NRK

Kalde føtter

Det er ikke lett å komme seg ut av en slik situasjon som flertallet i fylkeskommunen nå har satt seg i, med æren i behold.

I 2015 vedtok de å garantere for de 16 milliardene. På nyåret fikk de kalde føtter.

Men prosjektledelsen i Statens vegvesen, som skal bygge tunnelen, ville ha ut den første av de tre store milliardkontraktene i begynnelsen av mai.

Dersom garantiansvaret ikke kom på plass, ville byggingen bli utsatt.

– Det var en anskaffelsesprosess med en så stor kontrakt at det går ganske lang tid, kanskje et år, fra tidspunktet vi lyser ut til arbeidene fysisk er i gang. Da risikerer vi at vi får en pause i anleggsdriften, sier prosjektleder i Vegvesenet, Tore Geir Espedal.

– Vi kan ikke stoppe nå

En slik pause vil ikke fylkeskommunen ha noe av. De vil ha Rogfast så fort som mulig, og gir dermed opp kampen mot samferdselsministeren.

Da utvalget møttes på tirsdag gikk et samlet fylke inn for å stille garanti. Bare MDG gikk imot.

– Det er jo vi som har bedt om disse prosjektene. Rogfast er vedtatt og påbegynt. Vi kan ikke stoppe nå, sier Pål Morten Borgli (Frp).

– Det er viktig for oss å si at det ikke er noen tvil om at Rogfast er det viktigste prosjektet for regionen vår. Det får vi tydelig fram i vedtaket nå, sier Janne Johnsen, gruppeleder i Rogaland Høyre.

Dere har tidligere vært bekymret for å ta ansvar for så store beløp. Hvor har det blitt av den bekymringen nå?

– Garantiansvaret er stort. Men prosjektene som sådan er ingen her villige til å risikere at vi skyver ut i det blå. Den bekymringen går foran bekymringen om garantivedtak, sier hun.

Janne Johnsen (H) gjer klar for valkamp-innspurt

Gruppeleder i Rogaland Høyre, Janne Johnsen, kunne ønske fylkesutvalget hadde vært like tydelige da de behandlet garantispørsmålet sist.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

Skjer ikke igjen

Dette er ikke første – og trolig heller ikke siste gang at fylkesutvalget blir stående overfor et slikt dilemma. Og neste gang vil det ikke bli noen garanti, slår fylkesutvalget fast.

Så når samferdselsministeren venter at fylkene tar ansvar for å garantere for den nye firefelts motorveien mellom Søgne og Ålgård, da blir det et glassklart nei.

Kommer du til å kreve at fylkeskommunen tar ansvar når den saken kommer opp?

– Partiene som styrer i Rogaland har sagt at de ønsker at E39 skal bygges raskt. Det innebærer at de også stiller garantier der. Jeg håper de står ved løftene de har vært med på å inngå, sier Solvik-Olsen.

Ny animasjon fra Statens Vegvesen

Slik kan verdens lengste undersjøiske veitunnel bli seende ut.