– Når de som ikke vil bruke denne, skal betale mer for varene, slår rettferdighetssansen min inn, sier Geir Pollestad (Sp), leder i næringskomiteen på Stortinget, mens han holder opp en prisskanner.
Mange er vant til ubetjente kasser i butikken, men i Obs-butikkene tar Coop konseptet et hakk lenger: Er du Coop-medlem, og har registrert deg, kan du plukke med deg en skanner i inngangen, skanne varene på din vei gjennom butikken og betale i ubetjent kasse til slutt.
Til en lavere pris enn om du hadde gjort det på vanlig måte. For eksempel koster en åttepakning yoghurt 29,90 kroner hvis du skanner og betaler sjøl. For alle andre koster den 41,20.
Halvparten handler i helga
Pollestad mener ordninga diskriminerer kunder som strever med ny teknologi.
– Jeg tror mange synes teknologi er spennende, uavhengig av alder, også tror jeg noen synes dette er fryktelig skummelt, sier han, som ikke er motstander av ordninga, bare at den gir rabatter som de «vanlige kundene» ikke får.
Per nå er det bare tre varer det er «sjølskann-rabatt» på, men regiondirektør for kjededrift i Coop på Øst- og Vestlandet, Dag Ove Aksland, utelukker ikke at ordninga kan bli utvida. Selskapet kaller sjølskanning for ShopExpress, og den brukes i alle landets Obs-butikker og de største Mega-butikkene.
– En Obs-butikk har vanligvis 17.000 kunder innom i løpet av ei uke. Over halvparten av disse handler fredager og lørdager. Det betyr kø. Derfor ønsker vi å belønne kundene som bruker skanner, sier Aksland.
Lover å ikke kutte folk
Coop-direktøren avviser at kjeden har innført ordninga for å kutte i antall ansatte.
– Vi kommer ikke til å kutte ett eneste årsverk på grunn av dette, men vil flytte ansatte til betjente punkter ute i butikken i stedet, sier han, og nevner forsterka ferskvaredisker og mer hjelp til å finne fram mellom butikkhyllene som eksempler.
Billigere på nett
Ifølge Forbrukerrådet er ordninga både lovlig og uproblematisk.
– Vi ønsker at alle skal få best mulig pris. Men det er lovlig å prise en vare ulikt etter hva slags teknologi som brukes for å selge den, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver for kommunikasjon og digital utvikling hos Forbrukerrådet.
For eksempel er det helt greit – og etablert – at varer koster mindre på nett enn i butikk.
– Som forbruker er det viktig å orientere seg for å få den laveste prisen, sier han, men minner om at alle slags medlemsordninger gjør at dine kjøpevaner kan bli registrert og seinere brukt til reklame.