– Det er jo ikke kjekt. Du føler deg ikke sikker, noen gang, sier Bente Erfjord.
Hun jobber på nærbutikken i Erfjord i Suldal, noen kilometer nord for det store raset som gikk på riksvei 13 lørdag morgen.
Tre store og flere små steiner løsna i fjellsida over Vågane, trilla nedover og traff til slutt veien. De største steinene var på størrelse med biler.
Ras på riksvei 13 er ingen nyhet for lokalbefolkninga. Samme dag gikk et mindre ras seks mil nord for Vågane, også det på riksvei 13 i Suldal. For tre år siden gikk et annet, stort ras ikke langt unna lørdagens.
– Det er ikke småsteiner
I den arealstore Suldal kommune bor bare snaut 4000 sjeler. Den flere mil lange riksvei 13 går fra sør til nord, og er en av Norges nasjonale turistveier med brunt skilt.
– Du lurer hver gang du er ute og kjører; kommer det noe nå? sier Bente Erfjord.
– Sjølsagt er det utrivelig. Det er ikke småsteiner som har kommet ned, det er tydelig, sier Torkel Myklebust mens han ser store sår der de digre steinene traff asfalten.
Da strekninga hvor raset gikk blei rassikra i 2012, var Myklebust ordfører i Suldal. Nå sitter han i Nasjonal rassikringsgruppe. Veien ved Vågane anses som ferdig, og blei i 2012 åpna med brask og bram av daværende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.
– Ras av denne størrelsen skaper usikkerhet for dem som ferdes her, sier Myklebust.
Mener fullstendig rassikring er umulig
I fjellsida over lørdagens rassted er det ingen sikring, men veien er blitt utbedra. Sjølve rassikringa, i form av en tunnel, er gjort lenger nord.
– Ideelt sett burde det ikke gå ras, men jeg tror vi må innse at det blir veldig vanskelig å rassikre 100 prosent alle veier på Vestlandet og i Suldal, legger han til.
Neste parti ut i rassikringskøen på riksvei 13 er mellom Lovraeide og Rødsliane. Nåværende ordfører Gerd Helen Bø (Sp) har ingen planer om å endre på dét.
– Vi må holde fast på prioriteringa vi har gjort. Det er lagd reguleringsplan, forklarer Bø.
Gammelordføreren tør ikke håper på mer enn bedre overvåking.
– Jeg håper at Vegvesenet følger med på disse strekningene, og inspiserer liene og løse masser over veien, sier han.
– Vi kan ikke legge hele riksvei 13 i tunnel.