Åpner snart sykkelvei til 1,4 milliarder: – Bortkastede penger

STAVANGER (NRK): Neste uke åpner deler av det som er Norges flotteste og dyreste sykkelvei. Ikke alle skjønner hvorfor syklistene skal få en vei som koster 100.000 kroner per meter.

Kari Smådal Turøy, Statens vegvesen, og NRKs reporter Øystein Ellingsen på den nye sykkelveien.

Kari Smådal Turøy, Statens vegvesen, og NRKs reporter Øystein Ellingsen tok en prøvetur på den nye sykkelveien.

Foto: Arild Eskeland / NRK

– Den er egentlig ikke noe annerledes enn en vanlig bilvei. Det er asfalt, skilting, merking, veiskulder og beplantning. Det er ikke akkurat noen forgylte element.

Prosjektleder i Statens vegvesen, Kari Smådal Turøy, sykler sammen med NRK på den 3,8 kilometer lange strekningen av den nye sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes som skal åpne onsdag 2. september.

Hun kaller veien relativt nøktern.

I norsk målestokk er den ikke det. For dette er en vei med avkjørsler, påkjørsler, broer og en tunnel. Forbeholdt syklister.

– Det viktigste med denne veien er at du kan sykle uten å være i konflikt med andre trafikanter. Du kan sykle fort og trygt. Hvis man skal få mange folk til å sykle, må man ha et godt tilbud, sier Turøy.

Kari Smådal Turøy

Her kan syklistene sykle uten å komme i konflikt med andre trafikanter, mener prosjektleder Kari Smådal Turøy.

Foto: Arild Eskeland / NRK

Og dette tilbudet har vært planlagt lenge. Men mens prisen lå på rundt 200 millioner kroner i 2008, har prosjektet vokst både i pris og omfang etter det. Nå er totalkostnaden beregnet til 1,4 milliarder kroner for drøyt 13 kilometer sykkelvei. Strekningen på 3,8 kilometer som nå åpner, koster alene 330 millioner kroner.

– Er det verdt det?

– Det må andre svare på. Prosjektet var prioritert, og det var bestemt at det var dette vi skulle bruke pengene på. Så må syklistene svare på om det var verdt det, sier Turøy.

Sykkelstamvei

Her går sykkelstamveien parallelt med motorveien mellom Stavanger og Sandnes.

Foto: Arild Eskeland / NRK

– For dyrt

NRK dro derfor til Forus, som sykkelstamveien fører, for å spørre trafikantene hva de synes om den nye sykkelveien.

– Det er veldig mye penger. Den kommer til å bli benyttet av mange, men det blir så veldig mye. De fleste vil ta den kjappeste veien til jobb uansett, sier Kåre Valen som sykler selv.

Kåre Valen

Kåre Valen mener den nye sykkelveien blir dyr.

Foto: Arild Eskeland / NRK

– Jeg har syklet veldig greit før denne veien kom også.

I en bil på Cirkle-K stasjonen på Forus sitter tømmermannen Kristian Mikkelsen. Han og flere andre på bensinstasjonen er negative til pengebruken.

– Det er tåpelig. Det finnes sykkelstier allerede.

– Bilistene betaler for alt. Dette er altfor dyr. Jeg sykler selv også, men dette blir for flott, sier Reidar Rødal.

– 1,4 milliarder er bortkastet på en sykkelvei. Det er sløsing av penger og snart må det bli slutt på frynsegodene for syklistene, sier Eivind Lima.

Men ikke alle er negative. Carsten Hammershøj sykler selv til jobben og gleder seg til åpningen av den nye sykkelstamveien.

– Da blir det sjampanje. Det blir helt fantastisk. Flere kommer til å sykle, sier han.

Carsten Hammershøj

Carsten Hammershøj er glad for den nye sykkelstamveien.

Foto: Arild Eskeland / NRK

Forske på bruken

Om dette stemmer har en mann fått jobben med å finne ut.

Ray Pritchard har doktorgrad i transportplanlegging fra NTNU og undersøkte hvordan sykkelveier påvirker folks reisevaner. Han er forsker hos Norce (Norwegian Research Centre), og skal på oppdrag fra fylkeskommunen forske på bruken av sykkelstamveien.

– Vi skal forske på effektene av hele bymiljøpakken og effektene av denne.

Pritchard tror sykkelstamveien vil føre til flere syklister og mer sykling.

– I Danmark, utenfor København, økte syklingen med 22 prosent. Dette er et området med allerede høy sykkelandel, så vi har grunn til å tro at syklingen vil øke enda mer på Nord-Jæren.

– Men er det verdt pengene?

– Det koster å bygge infrastruktur og det koster å tilrettelegge for sykkel, sier Pritchard.

Ray Pritchard

Ray Pritchard tror syklingen vil øke på Nord-Jæren.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

FNB kritisk

Men det er altså flere som mener kostnaden er for høy.

Partileder og kommunalråd i Stavanger, Frode Myrhol (FNB, Folkeaksjonen Nei til mer Bompenger), mener pengene kunne blitt brukt på andre ting.

– Men det er vanskelig å være kritisk når staten finansierer, og som lokalpolitiker tar jeg jo imot med åpne armer. Det spørs likevel om pengene ikke kunne blitt brukt på noe annet.

Han er spent på hvordan sykkelveien vil bli brukt.

Frode Myrhol

Frode Myrhol er kritisk til at det er brukt så mye penger på sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

– Vi får så hvordan dette blir samfunnsøkonomisk. Jeg reagerer på flere ting ved denne veien. Det stykket som først burde blitt ferdig, er det fra Stavanger sentrum og utover. Og jeg synes det er altfor få av- og påkjørsler. Jeg er i det hele tatt veldig skeptisk til plasseringen, og stiller store spørsmål ved pengebruken.

Det er altså 3,8 kilometer av om lag 13 som åpner førstkommende onsdag. Resten skal åpnes etappevis de neste årene. På sykkelsetet mellom Stavanger og Sandnes svarer prosjektleder Turøy på spørsmål om hvordan status er i resten av prosjektet.

– Vi har som mål å få alt ferdig innen 2023.

Sykkelvei mellom Stavanger og Sandnes

Slik så det ut ved motorveien mellom Stavanger og Sandnes i 2017.

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK