Hopp til innhold

– Liv må nok gå tapt før noe skjer

Det finnes 4000 planoverganger uten sikring i Norge. Ved en av dem bor Glenn Kåre, Karen Sofie, Lars Kristian, Ken Tore og Ingrid. De krysser toglinjen flere gangen daglig.

Det finnes 4000 gamle planoverganger uten sikring i Norge. Ved en av dem bor Janne Søyland Sleveland og hennes seks barn.

VIDEO: Flere barn bor langs en av de fem usikrede planovergangene på Sørlandsbanen. Glenn Kåre, Karen Sofie, Lars Kristian, Ken Tore og Ingrid bor på Søyland i Eigersund kommune.

– Det er veldig skummelt når du skal gå over, for da blinker den bare. Av og til kommer det ikke lyd i bjellen, sier Karen Sofie S. Sleveland (9).

Hun må krysse Sørlandsbanen for å kunne leke med bestevenninnen Ingrid Svanes Nodland. De bor på hver sin side av planovergangen på Sleveland i Eigersund.

– Det verste jeg har opplevd var at jeg datt på sykkelen her og besvimte, men det var bra at det ikke var på overgangen, sier Ingrid S. Nodland (9).

Janne Søyland Sleveland

Janne Sleveland Søyland frykter for at barna hennes skal bli skadet av toget.

Foto: Øystein Ellingsen/NRK

Sender seks barn over toglinja

Fem av planovergangene på Sørlandsbanen, mellom Egersund og Helleland, er i så dårlig forfatning at beboerne i området lever i konstant frykt for at en ulykke skal skje.

Janne Søyland Sleveland er mor til Karen Sofie, og har fem barn til som hun daglig sender over den usikrede planovergangen på Sleveland.

– Jeg synes det er veldig synd at det antagelig må gå liv tapt før det skjer noe. Jeg orker ikke tanken på det. Historien har jo vist før at det som regel må gå liv tapt før noen gjør noe, sier hun.

– Jeg har seks unger og den eldste er 18 år. Den første drar på skolen tidlig om morgenen, to drar like før klokken halv åtte, de neste to drar klokken åtte og sistemann begynner på skolen neste år. Hver gang toget suses forbi tenker jeg at det kan treffe dem, legger hun til.

Glenn Kåre Søyland

Glenn Kåre Søyland krysser ofte jernbanen ved Sleveland.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

– Kjører over på rødt lys

Jostein Sleveland

Jostein Sleveland forteller at varsellampen ved overgangen sjelden virker.

Foto: Øystein Ellingsen/NRK

Det finnes ingen bom som går ned før togene kommer, og signalene virker ikke slik de skal.

– Jeg har opplevd mange ganger at lysene og lyden ikke virker. Vi vet at det er sånn. Vi ser oss for og kjører om det er rødt eller grønt lys. Vi vet at slik er det bare, sier Jostein Sleveland.

Han driver gård like ved huset der Janne Søyland Sleveland og hennes seks barn bor.

– Jeg ville hatt en bro over. Det er ekkelt å gå over, for lyset virker ikke alltid, sier Karen Marie.

– For lite har skjedd

Geir Pollestad

Geir Pollestad (Sp) er statssekretær i samferdselsdepartementet.

Foto: NRK

Det må 20 millioner kroner til for å lage en ny planovergang med bru for å erstatte de fem nåværende uten bom.

– Sikring av jernbaneoverganger er et tiltak som har høy prioritet, og det jeg skal love er at nå når jeg har kommet inn som statssekretær i Samferdselsdepartementet skal jeg gjøre det som er mulig. Først finne ut hva som har gått galt i denne saken og så raskt finne en løsning slik at de kan få en tryggere fremtid der de bor som nabo til jernbanen, sier statssekretær i samferdselsdepartementet Geir Pollestad (Sp).

Pollestad var i fjor på besøk hos familien Søyland med kake og lovnad om snarlig bedring. Etter det har det vært stille.

– Jeg ser at for lite har skjedd. Nå må det skje noe. Det jeg lover henne er at jeg skal få avgårde dette brevet slik at jernbaneverket kommer i gang med å planlegge denne overgangen slik at den kan bli bygget så raskt som overhodet mulig, legger han til.

Sørlandsbanen

Tog på Sørlandsbanen og Jærbanen fyker forbi Sleveland flere ganger daglig.

Foto: Øystein Ellingsen/NRK

– Svært kostbart

Etter flere dødsulykker på begynnelsen av 2000 tallet kom det penger til nye planoverganger nær Egersund.

Men nå er det ikke penger igjen, og det er svært dyrt å bygge nytt, forteller senioringeniør i Jernbaneverket, Sigurd Grønningsæter.

– Den største utfordringen er nok å skaffe investeringsmidler til dette prosjektet. For å få bort disse planovergangene kreves det ganske store investeringer i nytt vegsystem. Vi har sett på bygging av en bro med nye adkomster tilknyttet den, og det vil være svært kostbart å få gjennomført dette, sier Grønningsæter.

– Tror det ikke før jeg ser det

Før pengene og ny reguleringsplan kommer på bordet må familien Søyland og resten av beboerne langs Sørlandsbanen fortsatt leve med klump i halsen.

– Nå håper jeg at vi har kommet et skritt videre og at det kan skje noe, men jeg tror ikke før jeg ser det, sier Janne Søyland Sleveland.