Hopp til innhold

Landets farligste planoverganger

Jernbaneverket er sjokkert over hvor store sjanser folk tar langs togsporet her til lands. Hvert år skjer et stort antall ulykker og nestenulykker.

Bil mot tog i Verdal sentrum

Politiet og brannvesenet rykket ut da Abdoul Hussein Samadi og familien ble fanget mellom bommene i Verdal i februar. Planovergangen står på Jernbaneverkets liste over landets farligste overganger.

Foto: Randi Wilsgård / NRK

Abdoul Hussein Samadi ved planovergangen i Verdal sentrum.

Abdoul Hussein Samadi er tilbake ved planovergangen i Verdal sentrum hvor det var nære ved å gå galt tidligere i år.

Foto: Kirsten McDonagh / NRK
Bil kolliderte med tog på Verdal

Tre personer reddet seg ut av bilen før det smalt. Toget greidde ikke å stoppe før den traff bilen.

Foto: Randi Wilsgård / NRK

Det er februar og et tynt snødekke over Verdal sentrum i Nord-Trøndelag. Her krysser blant annet Trønderbanen sentrum på sin vei mellom Trondheim og Steinkjer.

Flere ganger i timen blinker det rødt og en klokke ringer før jernbanebommen går ned.

Abdoul Hussein Samadi fra Afghanistan er på vei til butikken sammen kona og datteren denne formiddagen. De prater sammen i bilen, og han får ikke med seg at bommene er på vei ned.

Historien om butikkturen i Verdal som endte på jernbaneskinnene er en av mange ulykker og nestenulykker knyttet til jernbanelinja i Norge de siste årene.

Men den er langt i fra den verste.

Her er Jernbaneverkets egen oversikt over planoverganger med flest ulykker og nestenulykker. Flere er fjernet eller planlagt fjernet:

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Jernbaneverket mener mange situasjoner kunne vært unngått hvis folk dropper snarveier og er mer oppmerksomme når de krysser linja.

– Det verste jeg har vært bort i var tre ansatte i en barnehage på Stjørdal som løftet 18 barn over sporet. Da ble jeg skikkelig sint, for jeg tørr ikke tenke på hva som kunne skjedd hvis et tog hadde kommet. Jeg tror neppe de voksne ville hatt kontroll over barna, sier informasjonssjef i Jernbaneverket region Nord, Dag Svinsås til NRK.no.

Stusser over folks uforstand og makelighet

Svinsås kan også fortelle om en pappa på sykkel som krysset sju-åtte spor på Leangen utenfor Trondheim med et barn bakpå og fire handleposer på styret.

Dag Svinsås og Henriette Høynes i Jernbaneverket

Dag Svinsås og Henriette Høynes i Jernbaneverket er sjokkert over hvor store sjanser folk tar.

Foto: Lise Sørensen / NRK

I Gudbrandsdalen ble en mamma observert med en barnevogn og ett større barn på ferd langs sporet. En annen familie på tre stanset bilen på nedsiden av jernbanen i ved en flott isskulptur langs fjellsiden på Langstein. På grunn av den fine bakgrunnen stilte de seg opp i sporet for å ta bilder.

På Rognan stasjon har folk satt opp en gardintrapp over gjerdet slik at de slipper å gå noen hundre meter til planovergangen.

– Det er slik at nakkehårene reiser seg. Jeg stusser litt over folks uforstand og makelighet, sier Svinsås.

Han får støtte av sikkerhets- og kvalitetsrådgiver Henriette Høynes. Hun er sjokkert over hvilke sjanser folk tar.

– Etter å ha jobbet med dette, kan jeg ikke forstå at folk gjør slike ting. Folk tenker seg ikke om. Vi vet jo hva konsekvensene kan bli, sier hun oppgitt.

Fjerner 100 hvert år

For det er ikke så enkelt å høre toget som man skulle tro. Lyden blir nemlig igjen bak toget. Derfor kan det blir skjebnesvangert å krysse linja uten å se se godt for.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

I Norge i dag er det i underkant av 4000 jernbaneoverganger, 3100 av dem er ikke sikret med bommer eller varslingsanlegg.

Lokfører Per Uglem.

Lokfører Per Uglem drømmer om en jernbane uten planoverganger.

Foto: Lise Sørensen / NRK

Per Uglem har jobbet som lokfører i 32 år, han drømmer om en jernbane uten planoverganger.

– Hver planovergang som forsvinner er en befrielse. Drømmen er at alle forsvinner, det ville vært et himmelrike med en verden uten planoverganger. Det er det farligste vi har på sporet, sier Uglem.

Hvert år blir rundt 100 av de verste planovergangene fjernet, men det koster flere millioner kroner å bygge alternativer til kryssing over linja i form av kulverter under sporet.

– Det er ikke bare å sette spaden i jorda og lage en undergang. Ofte er det flere grunneiere involvert som ikke gir opp jorda si uten videre. Det er en møysommelig prosess som krever høy grad av diplomatiske evner, sier sikkerhets- og kvalitetsrådgiver i Jernbaneverket, Henriette Høynes til NRK.no.

Fire har omkommet siden 2009

Togulykke

Det var ved denne planovergangen i Hokksund den 16 år gamle gutten omkom i starten av juni.

Foto: Eikerfoto

Jernbaneverket har en nullvisjon når det gjelder dødsulykker, men senest i starten av juni ble en 16 år gammel gutt drept da han skulle passere en jernbaneovergang utenfor Hokksund.

De siste tre årene har fire personer blitt drept ved planoverganger.

I juli 2009 ble en 16 år gammel gutt drept av toget i Gjøvik.

I mai 2010 døde en 38-åring av skadene han fikk da en maxi-taxi krasjet med et tog i Vestfold.

I september samme år omkom sjåføren av en lastebil da han kolliderte med toget sør for Dombås.

Ble fanget mellom bommene

Tilbake i Verdal i februar er bommen på planovergangen ved stasjonen i sentrum på vei ned. Men det ser ikke familien på tre som er på vei til butikken. De kjører inn mellom bommene, og blir fanget på sporet.

Abdoul Hussein Samadi

Det er fortsatt lakk på bommen etter at Abdoul Hussein Samadi ble fanget mellom bommene i februar.

Foto: Kirsten McDonagh / NRK

– Jeg følte meg helt fanget og var veldig redd. Det var veldig skummelt og jeg visste nesten ikke hva jeg skulle gjøre, sier Abdoul Hussein Samadi til NRK.no noen timer etter de dramatiske minuttene.

I dag er det fortsatt lakk fra bilen hans på den ene bommen.

For mens kona og datteren reddet seg raskt ut av bilen, rygget Samadi bilen så langt som mulig bakover for å gjøre sammenstøtet med toget minst mulig.

Toget som var på vei inn til stasjonen rakk ikke stoppe før det traff bilen som ble klemt fast mellom bommen og toget.

– Jeg hørte ikke varselsbjella og ble veldig overrasket da bommen gikk ned. Det er dumt overgangen ikke er merket bedre, sier Samadi til NRK.no.

Jernbaneverket anmelder alle

Men i Jernbaneverket mener de likevel at denne og andre sikrede overganger er godt nok merket. For du har omtrent fjorten sekunder på å stanse bilen etter at det begynner å blinke rødt og ringe.

– De fleste bør være i stand til å se og få med seg dette. Men vi har faktisk mest problemer med de sikrede overgangene. Her er det mye trafikk og folk har det gjerne travelt. Folk tar sjansen på å kjøre mens bommene er på vei ned, da kan de bli fanget eller bommen på panseret eller taket, sier sikkerhets- og kvalitetsrådgiver Henriette Høynes til NRK.no.

Hun understreker at det er sjåførens ansvar å få med seg varslingen før man krysser jernbanen. Ifølge jernbaneloven kan linja kun krysses når det ikke ventes tog, og ansvaret ligger ifølge Jernbaneverket på den som krysser linja.

– Vi politianmelder alle som krysser linja eller oppholder seg på sporet når det kommer et tog. Dette gjør vi for å tydeliggjøre alvoret i problemet, sier informasjonssjef Dag Svinsås.

Også Abdoul Hussein Samadi ble anmeldt etter at han ble fanget mellom bommene i Verdal i februar. Jernbaneverket har nå fokus på å få rapportert saker hvor folk har tatt sjanser. Hensikten er å få et representativt bilde av hva som egentlig skjer.

– Vi vil ha konkrete tall og informasjon om hvor skoen trykker slik at vi kan finne ut hvor vi må sette inn tiltak først, sier Høynes.

Hun ønsker seg en jernbane uten overganger. Men det er ikke alltid det hjelper å bygge underganger eller broer over jernbanesporet. For flere steder krysser folk linja til fots til tross for at det er kort vei til nærmeste undergang.

600 meter langt og to meter høyt gjerde

Ett av stedene hvor mange har tatt sjansen på å krysse jernbanesporene til fots er ved Bodø stasjon. I desember i fjor satte Jernbaneverket opp et 600 meter langt og to meter høyt gjerde for å få slutt på at folk tok snarveien over sporet.

Bodø stasjon, 600 meter langt gjerde.

På Bodø stasjon har Jernbaneverket satt opp ett 600 meter langt, og to meter høyt gjerde.

Foto: Jernbaneverket

– Vi hadde veldig mange kritiske saker her, etter gjerdet kom opp har vi hatt et fåtall hendelser. Vi er veldig fornøyd med effekten av gjerdet, sier Høynes.

Også på Fauske stasjon har Jernbaneverket nylig satt opp et lignende gjerde for å hindre folk i å gå over sporene.

– Jernbaneverket har ansvaret for å lage en sikker vei og folk har ansvar for ikke å oppholde seg på linja. Når de ikke klarer å gjøre det, må vi gjøre det vi kan, forklarer Høynes.

– Glad det gikk bra

Snøen er borte i Verdal sentrum, men Abdoul Hussein Samadi tenker fortsatt mye på det som skjedde på vei til butikken i februar.

Jernbaneverket er i dag i løpende kontakt med Verdal kommune for å få fjernet planovergangen.

– Jeg er veldig glad det gikk bra med kona og datteren min, sier Samadi til NRK.no.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.