Hopp til innhold

Mener landsdekkende billett er langt unna

Fylkene i Norge har jobba så lenge med å utvikle hvert sitt system at Forbrukerrådet frykter at målet om én kollektivbillett ligger langt fram i tid.

Kolumbus billett

I dag kan du kjøpe billett med mobilen i mange norske byer. Forbrukerrådet drømmer om at du ikke skal trenge én app for hver by eller hvert fylke, men det ligger trolig langt fram i tid.

Foto: Mari Rollag Evensen / NRK

Anne Haabeth Rygg

Anne Haabeth Rygg.

Foto: Kjell Håkon K. Larsen / Forbrukerrådet

Det er på tide at samferdselsministeren blir litt hardere i klypa.

Anne Haabeth Rygg i Forbrukerrådet

– Kollektivreisende i Norge må forholde seg til utallige ulike løsninger, og dette gjør det komplisert å reise, sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for offentlige tjenester hos Forbrukerrådet.

Sist uke vedtok Stortinget at kollektivreisende i framtida skal kunne bruke én billett, sjøl om de krysser fylkesgrenser.

Har testa mobilbillett i Norge

Samtidig som transport- og kommunikasjonskomiteen har jobba for å få forslaget stemt gjennom i Stortinget, har Forbrukerrådet sjekka brukervennligheten hos kollektivselskapene rundt om i landet. I januar la de fram den delen av undersøkelsen som handla om informasjon til de reisende.

Nå har de gått gjennom reisekort og elektroniske billetter – sistnevnte kjøpes med mobilen.

Gjennomgangen er én av forklaringene på at Forbrukerrådet mener målet om én billett ligger langt fram. Oslo og Akershus har klart å slå sine systemer sammen, men ingen andre fylker har tilsvarende samarbeid. Dessuten snakker ikke buss-appene med NSB-appen.

Noen har samme utvikler – andre ikke

Videre har noen fylker brukt samme selskap til å utvikle appene sine, slik at løsningene ligner hverandre, mens andre kollektivselskaper ikke har fulgt eksempelet.

– Alle kollektivselskapene har utvikla sin mobilapplikasjon, finansiert av offentlige midler, uten av forbrukerne har fått noen merverdi i form av å kunne kjøpe billetter på tvers av fylkesgrensene, sier Rygg.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Kolumbus billett

Fra Kolumbus (Rogaland) sin mobilapp for billettkjøp. I omtrent hver eneste fylke er det en lignende app.

Foto: Kolumbus
Odd Aksland

Odd Aksland.

Foto: Mari Rollag Evensen / NRK

Direktør i kollektivselskapet i Rogaland, Odd Aksland, er enig med Rygg i at arbeidet kommer til å ta tid. Men han er ikke enig i at selskapene har sittet på gjerdet. I flere år har det eksistert et selskap, eid av en rekke fylkeskommuner og kollektivselskaper, hvor en felles løsning er målet.

Jobber for felles ruteplanlegger og kort

– Målet er å ha en nasjonal ruteplanlegger, hvor du også kan kjøpe billett, men det går nok noe tid før det er oppe og går, sier Aksland, som mener de flere av hans kolleger tar utfordringa på alvor.

Det er likevel utfordringer som venter både fylkespolitikere og kollektivselskaper. Det er nemlig fylkeskommunene som bestemmer takstene i hvert fylke. Dessuten snakker ikke de mange systemene i vårt langstrakte land nødvendigvis samme tekniske språk.

– Vi har begynt med en del forenkling av både soner og billettprodukter, også her i Rogaland. Men det går nok noen år, tror Aksland.

– Det er blitt vedtatt år etter år

At politikerne har gjort lignende vedtak før, hjelper ikke på, mener Haabeth Rygg i Foorbrukerrådet.

– Det er på tide at samferdselsministeren blir litt hardere i klypa. Stortinget har vedtatt dette år etter år, først i statsbudsjettet i 2006, så ministeren må snart skisserer noen konsekvenser for de fylkene som ikke åpner seg mer, sier hun.