– Det er helt umulig å finne ut hvordan man løser billett i Stavanger og hva den koster, sier regiondirektør i Forbrukerrådet, Edith Nøkling.
Hun er ikke imponert over informasjonen fra Kolumbus til de reisende på bussholdeplassene i Stavanger.
– Når jeg står her lurer jeg på om jeg kan betale med kontanter, om jeg kan betale med kort og hva det vil koste, sier hun.
Sisteplass i busstesten
Tidligere i vinter testet Forbrukerrådet kollektivtilbudet i alle de store byene i Norge. Oslo og Trondheim kom ut av det med et godt totalinntrykk, Bergen har et blandet totalinntrykk, mens Stavanger ga et dårlig totalinntrykk.
– Vi har testet informasjonen for de reisende og for uerfarne reisende på holdeplassene, på servicesenteret og om bord på bussen, sier Nøkling.
Stavanger fikk dermed sisteplass i Forbrukerrådets test med dårligste karakter. Det er i hovedsak fordi det er vanskelig å finne ut hva billetter koster og hvordan man får tak i dem, kombinert med et komplisert sonesystem. I Stavanger finnes det heller ikke billettautomater. For at det skal være lett å reise kollektivt, må det være lett å kjøpe billett. På det området har Kolumbus noen utfordringer, mener Forbrukerrådet.
– Kan ikke være best i alt
– Jeg synes det var veldig fint at Forbrukerrådet brukte ressurser på å gjennomføre denne testen. Vi tar rapporten alvorlig og vil jobbe videre for å forbedre oss, sier Kolumbus-direktør Odd Aksland.
Han synes ikke det er kjekt å være dårligst.
– Vi kan ikke være best i alt, men er nok bedre på andre ting. Vi har hatt fokus på å komme frem i digitale flater og få frem opplysningene uansett hvor man er, på bussen, holdeplassen eller hjemme, sier han.
– Voksne vil betale med kort
På Kolumbus sine busser koster det mindre å kjøpe billett før reisen, enn i det du går om bord på bussen. Det er det ikke lett å finne ut på forhånd.
– Når billetten er dyrere om bord, må det informeres om dette på holdeplassene, samt hvor og hvordan billetter enkelt kan kjøpes på mobil eller hos utsalgssteder i nærheten, sier Nøkling.
Det er spesielt når det kommer til tilrettelegging for dem som reiser sjelden med buss at Kolumbus mangler informasjon, mener Forbrukerrådet.
– Voksne uerfarne reisende kommer med minibankkortet, men da får en ikke betale, sier Nøkling.
– De har jo en målsetting om å få flere til å reise med bussen. For dem som ikke er vant til å reise med den er terskelen for å laste ned apper og kjøpe seg reisekort høy. En må gjøre det enkelt for dem som vil reise av og til, sier hun.