13 personer har mistet livet i trafikken i Rogaland så langt år. Det er like mange som i hele fjor. Også i resten av landet har antall dødsulykker steget. I all hovedsak dreier det som om utforkjøringer eller møteulykker. Skadeomfanget kunne i svært mange av ulykkene vært begrenset ved utbedring og bedre sikkerhetstiltak på og langs veiene.
- LES OGSÅ: UP: – Det har vært en lei sommer
Fire av dødsulykkene i trafikken i Rogaland så langt i år har skjedd i Sandnes kommune.
– Vi har en lang vei å gå når det gjelder å bedre sikkerheten for trafikantene, sier varaordfører i Sandnes, Pål Morten Borgli.
Dødsulykker i Rogaland 2013:
- 4. januar: Ung gutt påkjørt og drept i Klepp kommune mens han gikk på rulleski sammen med sin far.
- 28. februar: En mann døde etter å ha blitt påkjørt av tog i Sandnes.
- 25. april: En mann omkom i en traktorulykke på Uskekalven i Sandnes kommune.
- 16. juni: To menn omkom i en utforkjøringsulykke i Sandnes nær Sviland. Bilen traff et tre en meter fra veibanen.
- 23. juni: En mannlig bilfører omkom i en utforkjøring etter forbikjøring på Karmøy. Bilen traff et busskur i betong lang veibanen.
- 1. juli: En bilfører omkom i en front mot front-ulykke ved Bjerkreim. Mannen var etterlyst for drap på familiemedlemmer.
- 14. juli: En motorsyklist omkom i en utforkjøringsulykke i Suldal.
- 21. juli: To personer ble påkjørt og drept langs veien på Bjergøy i Finnøy. Sjåføren hadde høy promille.
- 7. august: En mannlig motorsyklist omkom i en utforkjøringsulykke i Gjesdal sør for Ålgård etter utforkjøring. Motorsyklisten traff en steinfylling som var dumpet nær veikanten.
- 20. august: En mann omkom i en front-mot-front-ulykke i Hå da et vogntog og en lastebil kolliderte.
- 7. september: En ung mann på motorsykkel døde etter en front-mot-front-ulykke ved Ogna.
De aller fleste dødsulykkene i Rogaland har skjedd på fylkesveier og mindre trafikkerte veier.
- LES OGSÅ: Skjer på «ikke prioriterte» veier
Ansvaret for ulykkene blir ikke balansert godt nok mellom veieier og trafikant, mener Borgli.
– For mange feller langs veiene
– Det er mulig å tenke nytt. De kan det i andre land. Jeg mener at vi kan lære av landene som er flinke på dette, sier Borgli, som likevel ikke frikjenner bilistene selv.
- LES OGSÅ: – Norge har mye farlig sideterreng
– Det er et felles ansvar. Vi som ferdes i trafikken må vise hensyn, men de som bygger og planlegger har et veldig stort ansvar. Det er for mange feller ute langs norske veier, mener han.
I svært mange av ulykkene dreier det seg om møteulykker eller utforkjøringer. Farlige veistrekninger hvor fysiske sikkerhetstiltak kunne ha hindret et dødsfall.
400 omkommet ved farlig sideterreng
Manglende midtskiller, manglende siderekkverk, et tre som sto plassert en meter fra veien i en kurve, et busskur i betong langs veikanten, en steinfylling som lå dumpet nær hovedveien.
NRK har de siste dagene rettet søkelyset mot farlige norske veier og hvem som har ansvaret når alvorlige ulykker skjer. Flere trafikkorganisasjoner har etterlyst en større ansvarliggjøring av veieierne og en holdningsendring – også til norske veimyndigheter og politikere.
Tall fra ulykkesrapporter viser at farlige strekninger og farlig sideterreng har medvirket til at 400 personer har omkommet i ulykker de siste åtte årene.