Hopp til innhold

- Bilder av Preikestolen holder ikke

Reiselivsleder mener turistreklamen for Rogaland er for traust og usexy.

Preikestolen

De tradisjonelle turistbildene av Preikstolen får ikke turistene til å bli i Rogaland, mener lederen for Reisemål Ryfylke, Hanne Sundbø.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Turist-fylket Rogaland blir framstilt for traust og usexy. Det mener daglig leder i Reisemål Ryfylke, Hanne Sundbø.

Hun tror at de tradisjonelle magasinene med bilder av Preikestolen og Jærstrendene ikke lokker nok norske turister til fylket.

Sundbø mener reiselivet må bli flinkere til å markedsføre seg på nye medier.

Hanne Sundbø

- Turist-fylket Rogaland blir framstilt for traust og usexy. Det mener daglig leder i Reisemål Ryfylke, Hanne Sundbø.

Foto: Magnus Stokka / NRK

Les også: Reiselivet ber om hjelp

Les også: Turistinvasjon i Stavanger

– Får ikke lyst til å bli her lenge

– Jeg tror både Ryfylke og Rogaland står fram litt for traust og litt for lite spennende. Vi treffer noen, men ikke nok til at de har lyst til å bli her lenge. Kanskje bare på gjennomreise, og det må vi gjøre noe med, sier Sundbø.

Reiselivslederen mener at Preikestolen som «fjellknatt» ikke er nok.

– Da fyker folk fort ut igjen. det blir et dagsbesøk, sier hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Gladmat

Hanne Sundbø vil markedsføre Rogaland som turistfylke med spennende bilder fra festivalene. Her fra Gladmat-festivalen i Stavanger.

Foto: Erik Waage/NRK

Aktiviteter og mer spennende bilder

Sundbø mener det tilbys aktiviteter som fører til at turistene blir i fylket en stund etter at de har besøkt Jærstrendene og Preikestolen.

– Vi skal i alle fall jobbe veldig sammen i Rogaland når det gjelder bildemateriellet. det skal være mer triggende bilder. for eksempel ny, spennende arkitektur, nye artige festivalbilder, nye attraksjoner eller hendelser på attraksjonene vi har. Det er det vi må få fram sier Sundbø.

Les også: Turistinvasjon i Stavanger

– Må inn på nye medier

Reiselivsslederen mener at det er mange arenaer som turistmarkedsføringen må beherske.

– Det gjelder både internett, som egentlig begynner å bli en tradisjonell arena, og de nye sosiale mediene som Facebook, Twitter og YouTube. Her må vi og få våre ting inn for å fange oppmerksomhet, sier Sundbø.

Hva mener du om markedsføringen av Rogaland som turistfylke?