De fleste som har handlet på IKEA kjenner til problemet som oppstår når man har fylt handlekurven med både lamper, potteplanter og flatpakkede hyller; hvordan skal man få med seg alle varene hjem?
Nå åpner den store kjeden for nok et kollektivt alternativ utover IKEA-bussen for kunder på Østlandet. De ønsker at man ved det nye varehuset på Vestby skal kunne låne en sykkel med tilhenger for å frakte varene hjem eller til togstasjonen.
Slik skal man kunne handle hos varehuset uten å bruke bil.
– Det er en helt vanlig sykkel med tilhenger enten foran eller bak der man kan laste opp i det man har handlet, stroppe fast og frakte hjem selv, sier Kristian Willanger, kommunikasjonsrådgiver ved IKEA.
- Les også:
- Les også:
Vil gjøre som Stavanger
Å skulle frakte alle varene hjem på en sykkel kan virke ganske søkt. Likevel syntes flere kunder i kassakøen på IKEA Furuset at det hørtes ut som en god idé.
– Det høres veldig interessant ut. Det kunne vært aktuelt for meg, sier Pål Hansen.
– Det er en veldig god idé. Det er ikke alltid man skal ha veldig tunge ting og da er det effektivt. Det er også bra for helsa og miljøet, sier Torfinn Dahl.
I dag er det kun IKEA i Stavanger som tilbyr kundene sine denne sykkelløsningen, men ordning skal vurderes ved det nye varehuset som skal bygges i Vestby.
– På lik linje med Stavanger ønsker vi å gjøre oss lett tilgjengelig for gående og syklende. Derfor ser vi på muligheten for å tilby utlån av sykler med hengere også i Vestby, sier Willanger.
- Les også:
- Les også:
– Et veldig lite miljøtiltak
Tidligere har IKEA fått kritikk fra miljøhold for etableringen i Vestby fordi varehuset legges på et av landets beste kornjorder ved E6. Til gjengjeld skal IKEA forplyktet seg til å flytte matjorden.
Generalsekretær i Norges Naturvernforbund, Maren Esmark, mener tiltaket har liten effekt fordi mye av handelen vil bli bilbasert på grunn av beliggenheten og det dårlige kollektivtilbudet i området.
– Det er flott at en aktør som IKEA tilrettelegger for at folk kan komme seg kollektivt til IKEA. Men det er et lite tiltak sammenliknet med en utbygging i Vestby som tar mye matjord. Med motorveien ved siden av blir det veldig bilbasert uansett om man leier ut sykler eller ikke, sier Esmark.
IKEAs målsetting er at 15 prosent av kundene i Vestby bruker miljøvennlige transportmidler. En togstasjon ligger snaue fem hundre meter i luftlinje fra tomta og kommunens krav er at IKEA lager gang og sykkelsti mellom stasjon og varehus.