Skryter av kutt i kollektivmidler

Regjeringen skryter av kollektivsatsingen i byene, men kutter i virkeligheten bevilgningene med 240 millioner kroner. Det provoserer både byrådet i Oslo og Venstre.

Trikk i Oslo

KOLLEKTIVTRANSPORT: Regjeringen setter av over 1,5 milliarder kroner til kollektivinvesteringer i de ni største byområdene.

Foto: Tor Risberg / NRK

Oslos miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) synes det er et paradoks at regjeringen kutter i kollektivbevilgningene, men samtidig bruker en halv milliard kroner fra den samme potten på å gi bilistene bompengerabatt utenfor byene.

– Å kutte i kollektivtrafikken med over 200 millioner kroner for å gjøre det billigere å kjøre bil, er kanskje god Frp-politikk, men det er veldig dårlig klima- og bypolitikk, sier Berg.

Lan Marie Nguyen Berg

MISFORNØYD: Lan Marie Nguyen Berg (MDG) synes regjeringens kollektivkutt er dårlig klimapolitikk.

Foto: CF-Wesenberg

– Hvor viktig er disse midlene for kollektivtrafikken i Oslo og de andre store byene?

– Det er klart det er viktig. I Oslo har byrådet foreslått en historisk opptrapping av satsingen på kollektivtrafikken de neste årene. Da er det veldig dumt dersom statens svar på klimadugnaden er å kutte i sine bevilgninger til Oslo.

– Et kutt vil bety dårligere tilbud og mindre penger til de viktige kollektivprosjektene som Oslo trenger fremover.

Kaller det kraftig satsing

«Kraftig satsing på byområder og kollektivtransport.» Slik fremstiller regjeringen forslaget om over 1,5 milliarder kroner til kollektivinvesteringer utenom jernbane i de ni største byområdene.

Områdene som skal dele pengene er Oslo og Akershus, Bergen, Trondheim, Nord-Jæren, Buskerudbyen (kommunene Drammen, Lier, Kongsberg, Nedre Eiker og Øvre Eiker), Nedre Glomma, Tromsø, Kristiansand og Grenland.

Det Samferdselsdepartementet ikke nevner i sin skrytepressemelding, er at samme beløp i år er på nesten 1,8 milliarder kroner etter påplusninger i budsjettforliket mellom mellompartiene og regjeringspartiene.

Bekrefter nedgang

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) innrømmer at det er en nedgang fra i år til neste år.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

FORNØYD: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er fornøyd med at de satser mer på kollektivtransport enn den rødgrønne regjeringen.

Foto: Louise Samnøy / NRK

– Vi har i våre fire år overoppfylt planene for bevilgninger til kollektivtransport i byene. Med det budsjettet vi har lagt frem nå, vil vi ha bevilget 4,8 milliarder til kollektivtransport, mot 1,8 milliarder med den rødgrønne regjeringen.

Så selv om det er en liten justering der nå, så ligger vi godt foran skjema, langt høyere enn vår forgjenger, sier Solvik-Olsen.

– Og det er kanskje god Frp-politikk å kutte i kollektivmidler og heller senke bompengene?

– Nei, i sum er det fortsatt en veldig god satsing. Jernbanebudsjettet er seks-sju milliarder høyere enn da vi overtok. Og kollektivsatsingen har altså har økt med tre milliarder kroner totalt sammenlignet med våre forgjengere, men er lite grann mindre enn i 2016.

Nestleder i Venstre Ola Elvestuen

NEI TIL KUTT: Ola Elvestuen (V) vil ha økning i kollektivpengene osgså neste år

Foto: Mette Ballovara/NRK

Aksepterer ikke kutt

Venstres nestleder Ola Elvestuen vil ikke akseptere kollektiv-kutt.

– Venstre har økt satsingen på kollektivtrafikk i de store byene de siste årene og gjort det ganske betydelig. Og det er fordi det er store behov for bedre kollektivtrafikk i de store byene.

– Vi mener at økningen må fortsette også neste år, så dette blir helt klart tema i budsjettforhandlingene, sier Elvestuen.