Hopp til innhold

SAS skal fly fanger fra Norge til Nederland

I et vanlig charterfly med spesialtrent besetning skal SAS fly 242 fanger til Nederland for soning.

AS Scandinavian Airlines Boeing 737-883

BOEING 737: Det er et fly av denne typen som skal frakte fangene til Nederland. SAS vil ikke si noe om hvor mange flyvninger som er planlagt eller når første fly tar av.

Foto: Ramon J.

I desember i år skrev norske myndigheter under på avtalen om å sende 242 norske fanger til et nederlandsk fengsel. Fangene skal sone under norske forhold i fengselet Norgerhaven i den lille byen Veenhuizen nord i Nederland.

Hensikten er å løse problemene med lange soningskøer i Norge. Da det ble kjent i september i fjor at Norge ønsket å leie fengselsplasser i utlandet, stod rundt 1300 personer i kø for å sone. I tillegg er det et stort behov for varetektsplasser.

Og det er SAS som har fått ansvaret for å frakte fangene til Nederland, etter at de vant en statlig anbudsrunde.

Knut Morten Johansen, informasjonssjef SAS

Kommunikasjonssjef i SAS Norge, Knut Morten Johansen sier SAS har god erfaring med å fly fangetransport.

Foto: Bjørn H Stuedal / www.stuedal.no

– Vi forbereder oss på vanlig måte når det gjelder spesialflyvninger. Vi følger de rutinene som gjelder deporti og uttransportering av personer i regi av myndighetene, sier kommunikasjonssjef i SAS Norge, Knut Morten Johansen.

Besetningen skal på spesialkurs

Fangene skal fraktes i egne fly av typen Boeing 737. Men SAS vil ikke si hvor flyene skal ta av fra, eller når første fly vil være i luften. Ifølge Justisdepartementets plan skal fangene sendes nedover 1. september 2015.

SAS vil heller ikke si hvor mye de tjener på oppdraget.

– Dette er en avtale vi ønsket å få. SAS har gode standarder og rutiner på slike transporter, og jeg tror det har bidratt til at vi vant denne konkurransen.

Video fra fengselet der nordmenn skal sone

VIDEO: NRK var tidligere i år med på pressevisning for å se på det nederlandske fengselet der Norge leier soningsplasser.

Ifølge Johansen skal besetningen om bord fangeflyene på egne sikkerhetskurs. Det skal også være med spesielt utdannet politi som assistanse.

– Mannskapet er spesielt dedikert og har gjennomgått et program. Utover det så har vi egne rutiner som vi ikke ønsker å gå inn på.

Det er ikke kjent hva slags type lovbrudd fangene er dømt for. Justisdepartementet har tidligere opplyst at det først og fremst er personer med lange dommer hvor det ikke er aktuelt med permisjon. Også utenlandske borgere som har et utvisningsvedtak kan bli sendt dit.