Oslo SV: – Høyre vil sende tusenvis av reisende ut av sentrum

Den nye T-banetunnelen i Oslo ble vedtatt før sommeren. Vinner Høyre valget, vil de ha omkamp om sitt eget motforslag. – Det vil gi et dårligere tilbud, mener Oslo SV.

Illustrasjonsbilde

SV mener Høyre sitt forslag til nye T-banetunneler sender tusenvis av reisende ut av sentrum.

Foto: Thomas Brun / NTB scanpix

Det kan bli trangt om plassene i T-banevognene i Oslo sentrum i rushtiden. For å gjøre reisen bedre, med litt mer plass til å stå eller sitte, må vi ha flere avganger, mener politikerne.

Men hvordan man skal lette trykket i vognene og hvor den nye T-banetunnelen skal gå, er det delte meninger om.

– Høyre har en fiks ide, stikk i strid med faglige råd, om ikke å bygge en tunnel i sentrum, men bygge den utenfor sentrum, sier leder i Oslo SV, Sunniva Holmås Eidsvoll.

Et knapt flertall i bystyret valgte før sommeren å følge byrådet og Ruters råd. Den gamle og den nye tunnelen møtes på Stortinget T-banestasjon. Det blir nye stasjoner på Bislett, Stortinget og Nybrua.

Sunniva Holmås Eidsvoll

Leder i Oslo SV, Sunniva Holmås Eidsvoll, mener Høyres forslag til ny T-banetunnel vil gi et dårligere tilbud.

Foto: Olav Juven / NRK

Men Høyre mener at det uforståelig å bruke 20 milliarder kroner på en tunnel som ligger så tett opp mot den gamle. De vil derfor utrede en trasé lenger nord hvis de kommer i posisjon etter kommunevalget.

Høyre mener man må bygge nye stasjoner flere steder i byen. De vil derfor ha en tunnel som går innom Bislett, Ullevål sykehus, Sagene og øvre Grünerløkka.

Her kan du se forslagene

Forslag til ny t-banetunnel i Oslo
Grafikk: Tom Bob Peru Aronsen / NRK

– Det er visjonsløst

– Det er spesielt visjonsløst å klare å bygge en T-bane uten å få nye reisemål og uten å inkludere hundre tusen mennesker i indre by i T-bane-systemet, sier Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg.

Også SV og byrådet vil ha bedre kollektivtilbud i de områdene der Høyre vil bygge T-bane. De mener imidlertid at det løses best ved å bygge trikk langs Ring 2.

På T-banen haster det å få på plass dobbelt så mange avganger, og forslaget fra Høyre vil gi et dårligere tilbud, mener SV.

Også Ruter mener at det viktigste er å løse opp i flaskehalsen gjennom sentrum.

– De fleste skal til sentrum. Høyres forslag betyr at mange tusen i ytre by, både i øst og vest, blir sendt i Sagene og Ullevål sykehus i stedet for til sentrum, til Nationaltheatret, Stortinget og Jernbanetorget, sier Holmås Eidsvoll.

– Men den nye tunnelen deres går til Stortinget og ikke til Jernbanetorget og Nationaltheatret, som har flere reisende?

– Med en ny sentrumstunnel vil alle komme enten til Nationaltheatret og Jernbanetorget eller til Stortinget, og alle vil komme til Stortinget.

Eirik Lae Solberg (H)

Eirik Lae Solberg i Oslo Høyre sier det må tenkes langsiktig når det skal bygges ny T-banetunnel. Byrådets forslag er et gammeldags småbyforslag, mener han.

Foto: Caroline Tolfsen / NRK

Vil ha dobbelt så mange avganger

Begge varianter betyr dobbelt så mange avganger som i dag på T-banen. Og begge alternativer innebærer flere bytter enn i dag for mange.

– Med byrådets forslag vil alle komme til Stortinget stasjon, men de må bytte hvis de skal til Nationaltheatret eller til Oslo S. Med Høyres forslag vil noen måtte bytte for eksempel på Majorstuen hvis de skal til sentrum, sier Lae Solberg.

– Det er mye raskere bytter i sentrum, svarer Sunniva Holmås Eidsvoll.

SV og byrådet mener også at nye utredninger at Høyre-tunnelen vil forsinke prosjektet med mange år. Høyre mener at det er tid nok.

– Både Fornebubanen og ny Majorstua stasjon, som henger tett sammen med den nye tunnelen, er kraftig forsinket under dette byrådet. Det betyr at vi har tid til å utrede et alternativ som er mye bedre for byen på lang sikt, sier Lae Solberg.

Poli­ti­kerne bør vurdere om den nye T-banen mellom Major­stuen og Tøyen bør gå lenger nord, nærmere Ring 2.