Livsfarlig luft i Oslo: – Jeg kjenner et press mot hjertet

Han gruer seg mer og mer til vinteren hvert år. Som tidligere hjerteoperert er det til tider svært ubehagelig å bo og jobbe i Oslo når lufta er på sitt verste. Forskere har påvist at det kan være livsfarlig i Oslo for folk med hjerte- og karsykdommer.

Trond Gustav Sømme plages av den forurensede oslolufta.

LUFTTRØBBEL: Trond Gustav Sømme trenger ikke lese at luftkvaliteten er dårlig, det kjenner han på kroppen.

– Når det er dårlig luftkvalitet og kaldt ute, kjenner jeg et press mot brystet og mot de årene jeg har operert tidligere. Når jeg kjenner den følelsen, er det et sikkert tegn på at det er noe spesielt i lufta, sier Trond Gustav Sømme til NRK.

Med lungeproblemer og flere hjerteoperasjoner bak seg, kan han ofte få ubehag på grunn av oslolufta. Og med arbeidsplass midt i oslotrafikken, som taxisjåfør, er det ikke bare bare å holde seg unna.

– Jeg gruer meg mer og mer til vinteren for hvert år som går. Det er en belastning for kroppen, både fysisk og psykisk. Kan jeg ikke være ute i lokalmiljøet, begrenser det min mulighet til å leve et godt liv, sier Sømme.

Farlig luft

Luftkvaliteten i Oslo er til tider så dårlig at flere med hjerte- og luftplager dør kort tid etter dager med ekstra høy luftforurensning, skriver VG i dag.

Etter å ha sammenliknet 50 000 dødsfall i Oslo gjennom 10 år, mener forskere å ha funnet en sammenheng: Det er høyere dødelighet i Oslo etter dager med høy forurensning.

Aller høyest er dødeligheten tre til fem dager etter at forurensningen når sine toppnivåer.

– Funnene er alvorlige fordi de angår så mange, kanskje opptil 100 000 mennesker som bor i de mest berørte områdene i Oslo, sier sjefingeniør i Statens vegvesen, Pål Rosland til avisen.

Luftforurensningen er høyest på målestasjonene på Smestad, i Bygdøy allé og Hjortnes på Oslo vest og på Alnabru og Manglerud i Øst.

Veldig usikre tall

– Flere studier inkludert denne fra Oslo, viser en sammenheng mellom eksponering for luftforurensing og økt risiko for å dø av både luftveislidelser og hjerte-kar-sykdommer, sier seniorforsker ved Folkehelseinstituttet, Marit Låg.

Hvor mange dør hvert av som følge av dårlig luft.

– Vi har gjort noen beregninger, men de er veldig foreløpige og veldig veldig usikre, så de tallene har vi ikke lyst til å henge oss opp i. Vi vet ikke hvordan befolkningen er eksponert for stoffene, så det er veldig vanskelig å beregne hvor mange som dør av det også, sier Låg.

Pål Rosland, Statens vegvesen

Sjefingeniør Pål Rosland i Statens vegvesen har vært med på å undersøke sammenhengen mellom dårlig luft og dødsfall. Arkivfoto.

Foto: Håkon Aurlien / Håkon Aurlien

Byttet til bil uten eksos

I dag sitter han bak rattet i en El-taxi. Trond Gustav Sømme byttet til miljøvennlig bil for å gjøre sitt for lufta.

– Jeg ville bidra med noe som er bra for miljøet etter at jeg selv har erfart hvordan miljøet påvirker kroppen, sier han.

Sømme mener nå at kommunene må få mulighet til å gripe inn når lufta krever det, slik Venstre og SV har foreslått.

– Det er viktig å kunne gripe inn med forbud når det er stor forurensning. Veien må være kort til lokale forbud, sier han.

Ønsker å innføre akuttiltak

Ola Elvestuen (V)

Ola Elvestuen fra Venstre.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Oslopolitikerne har tidligere vedtatt en rekke akuttiltak for å bedre luftforholdene, men har ikke gått lov til å innføre dem.

– Stortinget må tillate at Oslo kan få innføre disse tiltakene. I Oslo er man klare, man trenger bare den nasjonale tillatelsen så man kan innføre akuttiltak. Det kan være på plass fra slutten av vinteren, sier Ola Elvestuen (V) som tidligere var miljøbyråd i Oslo, og nå leder Stortingets miljø- og energikomité.

Han nevner forbud mot dieselbiler på de mest forurensede dagene, omkjøring for tungtransport og en renere lokal varetransport.

De har en del virkemidler de kan ta i bruk. Jeg registrerer at de ber om flere verktøy i verktøykassa, og det vil vi vurdere, sier klima- og miljøminister Tine Sundtoft.