ESA, EFTAs overvåkningsorgan, varsler nå norske myndigheter om at verdiene av svevestøv (PM10), nitrogendioksid (NO2) og svoveldioksid (SO2) er så høye at det innebærer brudd på EØS-reglene om luftkvalitet.
Konklusjonen kommer etter systematiske målinger hvert år siden 2008. Luftkvaliteten i mange norske byer er for dårlig, og i mange tilfeller mangler handlingsplaner for å møte problemet.
Situasjonen synes verst i hovedstaden, der grenseverdiene for nitrogendioksid har vært overskredet sammenhengende siden 2008 og fram til i dag.
Nå slår ESA fast at tross tiltakene som er satt inn vil ikke forurensningsnivået i Oslo være nede på et akseptabelt nivå før tidligst i 2025.
Biltrafikk hovedkilden
Hovedkilden er biltrafikk.
Den samme problematikken som ESA ser i Oslo gjør seg også gjeldende i Asker, Bærum, Lørenskog, Skedsmo, Oppegård, Ski, Lier og Drammen, ifølge uttalelsen ESA sendte norske myndigheter onsdag.
På bakgrunn av en klage har ESA undersøkt hvordan Norge møter kravene i luftkvalitetsdirektivet. Europakommisjonen har tilsvarende saker gående mot to tredeler av EUs medlemsland.
Luftkvalitetsdirektivet åpner for at landene kan søke om å få utsatt fristen for å møte utslippskravene. Norge har søkt om utsatt frist knyttet til NO2-utslipp i fire områder: Oslo, Bergen og Trondheim, samt Vestlandet utenom Bergen.
ESA mener utsettelse er unødvendig i Trondheim og Vestlandet utenom Bergen, fordi grenseverdiene ikke ble brutt i 2012. Når det gjelder Oslo, viser informasjon fra norske myndigheter at selv med en utsettelse vil forurensningen neppe ligge under grenseverdiene før i 2025.
– Staten må på banen
ESA har i dag imidlertid godkjent søknaden som gjelder Bergen, som overskred grenseverdiene 2008, 2010 og 2012, hvilket betyr at Norge har frist til 1. januar 2015 med å møte utslippskravene for NO2 der.
– Vi fortsetter vårt arbeid med å få ned luftforurensingen. Men jeg tenker at staten nå må kjenne sin besøkelsestid, sier byråd for klima, miljø og byutvikling i Bergen, Filip Rygg (KrF).
Han peker på at flere norske storbyer har bedt om tiltak som lavutsslippssoner, sambruksfelt og tidsdifferensierte bompenger.
– Men regjeringen har holdt igjen. Dette handler jo veldig mye om regjeringens satsing på dieselbiler i sin tid. Oslo fikk jo for eksempel blankt avslag på sitt forslag om regulering for dieselbiler, sier Rygg.
Bergen hadde sitt kriseår med luftforurensing i 2010. I dag kom en Reisevaneundersøkelse som viser nedgang i bilandelen i Bergen for første gang siden 60-tallet.
– Vi har fått til et trendskifte. Vi ble 4000 nye bergensere i fjor, og fikk 4000 færre biler. I tillegg har vi fantastiske kollekivtall og høyt elbilsalg, sier Rygg.
Kan havne i retten
Dersom Norge ikke følger opp uttalelsen innen to måneder, kan ESA beslutte å ta saken til EFTA-domstolen.
– Jeg tenker det er bra at staten blir ansvarliggjort. De har så til de grader holdt igjen på dette feltet. Det positive som skjer i storbyene, skjer mye på tross av staten, sier Rygg.
Også i november i fjor varslet ESA regjeringen om at saken kan ende opp i retten i Luxembourg.
– Vi må gjøre det vi kan slik at vi ikke havner i EFTA-domstolen på dette. Norge må ta ansvar, og det må kommunene og staten gjøre sammen, sa miljøvernminister Tine Sundtoft (H) til NRK da.
- LES OGSÅ: