Hopp til innhold

Johansen: – Vi vil ikke akseptere E18-planene

Arbeiderpartiets byrådskandidat i Oslo, Raymond Johansen, sier det er uaktuelt å gå med på planene for nye E18 inn til Oslo.

Raymond Johansen sier det er uaktuelt for Arbeiderpartiet å gå med på den nåværende planen for nye E18 inn til Oslo.

Valglogo

– Den motorveien som er foreslått å bygge med åtte felt, vil vi ikke akseptere.

Det sier Johansen, som gjestet Valgstudioet til NRK i kveld.

Byrådslederkandidaten ønsker at E18 gjennom Asker og Bærum skal få et miljøfelt, et kollektivfelt, flere sykkelveier og tunneler under Sandvika og Asker. Dagens plan vil føre til flere biler inn til Oslo sentrum, mener Johansen.

– Jeg sier veldig klart nei til å få enda flere biler inn til Oslo sentrum. Det kan vi ikke akseptere og det vil jeg være garantisten for.

Uenighet i partiet

Dagens plan vil gi E18 gjennom Asker og Bærum seks nye felt og egne veier for busser. Prosjektet koster 40 milliarder kroner.

NRK har tidligere meldt om den interne striden mellom Arbeidepartiet i Akershus og Oslo. I Akershus ønsker de ny vei så fort som mulig, mens Johansen og hans partikollegaer i Oslo ønsker å reforhandle hele prosjektet.

I 2014 sa et bredt flertall i bystyret i Oslo at kostnadene på prosjektet må ned. I Stortinget har planene derimot fått flertall.

– Innvandring er en styrke for Oslo

I intervjuet snakket Johansen også om de økonomiske forskjellene mellom øst og vest i Oslo.

Johansen mener fokuset på innvandrerflertallet i flere av bydelene på Oslo øst er i overkant negativt.

– Vi må unngå å gjøre det til et problem og gjøre det til en styrke ved hovedstaden. De byene i verden som er åpne for nye impulser, er de som lykkes i globaliseringens tid.

Barnehageplasser til flere og mer fokus på utdanning mener Johansen på sikt vil jevne ut forskjellene i Oslo.

– Den største trusselen mot å komme inn i arbeidslivet er å ikke fullføre skolen. Vi ser at frafallet hos spesielt innvandrergutter er stort. Å få disse gruppene gjennom utdanningsløpet og inn i arbeidslivet er det vesentlige.