Erna lover tunnelmilliarder

26 meter under jordens overflate på Løren lovte statsminister Erna Solberg å betale 50 prosent av Fornebubanen, ny sentrumstunnel for t-banen og Ahusbanen.

Lørenbanen

LOVER PENGER: Erna Solberg vil ta halve regninga for de nye store baneprosjektene i Oslo-området. Her sammen med byrådsleder Stian Berger Røsland og miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby.

Foto: Olav Juven / NRK

– Jeg er helt innstilt på at staten må bidra med femti prosent til disse, for ellers klarer man ikke å realisere dem, sier Solberg til NRK.

Statsministeren kom med løftet på perrongen på Løren stasjon, som blir den 101. stasjonen på Oslos t-banenett når Lørenbanen åpner mellom Sinsen og Økern 1. april neste år.

Må ha statens hjelp

Lørenbanen koster 1 535 millioner 2013-kroner og er finansiert ene og alene med bompenger. De neste store baneprosjektene er så dyre at Oslo og Akershus må ha hjelp av staten.

Fornebubanen er kostnadsberegnet til ti milliarder kroner, sentrumstunnelen er tidligere svært grovt anslått til mellom ti og femten, mens en ny utredning opererer med 6,9 milliarder kroner for en baneforlengelse fra Ellingsrudåsen til Ahus i Lørenskog.

Sporveiens anleggsområde på Løren var målet for skryteturen i formiddag der Oslos politiske ledelse og kollektivselskapene Ruter og Sporveien ga statsministeren en innføring i hovedstadens kollektivsatsing og nullutslippsvisjon.

Hydrogenbuss

SKRYTETUR: Til Løren fikk Erna Solberg kjøre hydrogenbuss og høre om arbeidet med å gjøre Oslos kollektivtrafikk klimanøytral.

Foto: Olav Juven / NRK

Dypt nede under bakken var beskjeden til statsministeren fra Oslo miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V) denne:

– Det første som ligger på bordet er Fornebubanen, men vi har flere prosjekter vi trenger finansiering på. De to neste store prosjektene er sentrumstunnel og Ahusbane.

– Vi mener at en ny tunnel bør prioriteres og være på plass i løpet av de neste ti årene hvis vi skal ta den store veksten i befolkningen på en miljøvennlig og grønn måte, sa Guri Melby.

Få Oslo til å fungere

Regjeringen har tidligere lovet 50 prosent til Fornebubanen. På spørsmål fra NRK gjør Erna Solberg det altså klart at også sentrumstunnel og Ahusbane omfattes av løftet.

– Dette er store infrastrukturprosjekter som dreier seg om å få Oslo til å fungere, og det dreier seg om nå miljømålene våre som nasjon.

– Det vi har sagt fra Høyres side er at vi skal gå inn med femti prosent i alle de store kollektivtransportprosjektene i de store byene i årene fremover, sier Solberg.

Sentrumstunnel inne

Ruters styreleder Bernt Stilluf Karlsen hadde denne umiddelbare kommentaren etter å ha hørt statsministeren på perrongen:

– Nå er sentrumstunnelen for t-banen inne på listen over det som skal finansieres femti prosent. Det har den ikke vært tidligere.

– Det gir en mulighet for å utvikle t-banen med doblet kapasitet som er fantastisk for Oslo, sa Stilluf Karlsen.