NRK vet at skrinleggingen av Ahusbanen er en av anbefalingene i Ruters strategidokument M2016, som offentliggjøres over sommeren.
Ifølge en egen Ahusbane-utredning, som heller ikke er offentlig, vil t-baneforlengelsen til sykehuset i Lørenskog koste 6,9 milliarder kroner.
Banen scorer ifølge Ruters styreleder Bernt Stilluf Karlsen ekstremt dårlig på beregningene av samfunnsøkonomisk nytte.
– Ahusbanen slik den har vært tenkt har en netto nytte på minus 6,5 milliarder kroner. Vi tror det blir svært vanskelig å få staten til å finansiere et prosjekt som har så lav avkastning i konkurranse med andre kollektivprosjekter, sier Karlsen.
- Les også: Arbeiderpartiet vil at staten dekker 70 prosent
- Les også: Støre lover Ahusbane
- Les også: Garanterer penger til Ahusbanen
Forlengelse til Visperud
Han bekrefter at Ruter-styret vil betjene de raskt voksende befolkningsområdene på Nedre Romerike på en annen måte.
Ahusbanen har vært tenkt som en videreføring av Furusetbanen fra dagens underjordiske endestasjon på Ellingsrudåsen. Ruter vil kun forlenge banen ett stopp, ut av fjellet til Visperud på grensen mellom Oslo og Lørenskog.
Her vil Ruter koble Furusetbanen til det nye prosjektet Romeriksbanen.
Romeriksbanen planlegges i første omgang som en lukket superbusstrasé, altså en egen vei kun for busser.
Tanken er at traseen skal starte på Stovner der den kobles til Grorudbanen. Herfra skal den gå via Høybråten stasjon, den nye T-banestasjonen på Visperud, Ahus og Lillestrøm til Kjeller.
Pløye opp og asfaltere
Grunnen til at bussveien kalles bane er at den kan skinnelegges på et senere tidspunkt.
– Da vil vi få en bane som vil være en dynamisk kraft i utviklingen av hele dette området mye mer enn en bane som vil frakte folk inn og ut av Oslo, sier Bernt Stilluf Karlsen.
Men vil ikke en bane ligge veldig langt frem i tid når man i første omgang skal bygge en busstrasé?
– Her gjelder det først og fremst å skaffe seg arealene. Så går det erfaringsmessig mye raskere å pløye opp de arealene og asfaltere dem enn å lage en banestruktur.
– Men vi tror at en bane vil komme relativt raskt etter hvert som Lørenskog-, Strømmen- og Lillestrøm-området utvikler seg slik vi tror, sier Karlsen.
Skrinlegging dårlig idé
Det er Akershus fylkeskommune som har bestilt Ahusbane-utredningen. Fylkesordfører Anette Solli (H) poengterer at fylkestinget har sagt at Ahusbanen skal gå helt fram til Ahus.
– Så er det en veldig god idé å bygge en Romeriksbane fra Kjeller via Lillestrøm til Ahus. Den har fylkestinget allerede uttalt seg positivt om.
– Men å ikke bygge Ahusbanen frem til Ahus er en dårlig idé. Da blir en baneløsning skutt langt ut i tid. Det ene utelukker ikke det andre, sier Anette Solli.
- Les også: Ahusbanen kan bli skjøvet ut i tid