Under jorda i Oslo der Lørenbanen bygges har to ordførere og en byråd tatt plass. De mener Lørenbanen er generalprøven til Fornebubanen.
– Lørenbanen går etter planen og foreløpig under budsjett, og det lover jo veldig godt for Fornebubanen, sier samferdselsbyråd i Oslo Guri Melby (V).
Hvis man setter spaden i jorda i 2017, er målet at banen vil stå ferdig i 2021-2022.
– Før sommeren er vi i gang med en mer detaljert planlegging av Fornebubanen. Da vi vil ha klart for oss hvem som skal være byggherre og vi får avklart de reele kostnadene, sier fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H).
Må hente inn milliarder
I tillegg til at staten skal betale for halvparten av banen, er et bidrag på minst 3,3 milliarder kroner fra grunneiere på Fornebu og langs banen i Oslo, avgjørende for å få finansieringen på plass.
Akershus fylkeskommune er ennå ikke i gang med å forhandle med grunneierne.
– Forhandlingene kan starte selv om man ikke har alle premissene på plass. Hvis alt skal vente på alt, blir ikke Fornebubanen ferdig, sier visekonsernsjef i OBOS, Daniel Kjørberg Siraj.
OBOS er en av flere bedrifter som har meldt sin interesse til å bidra til banen mot at de de får bygge ut mer på sine tomter. Boligselskapet vil blant annet bygge flere hundre boliger, kino og næringsvirksomhet ved det gamle flytårnet på Fornebu.
– Politikerne må skjønne at vi ikke er en evig Sareptas krukke. Grunneierne kan ikke betale for en hvilken som helst kostnadssprekk, sier Siraj.
- Les også: Valgløfte om Fornebubanen
- Les også: Frykter forsinket Fornebu-bane
Bekymrer seg ikke
Anette Solli mener likevel at forhandlingene ikke kan starte helt ennå.
– Vi må først komme godt i gang med forprosjektet og avdekket mer om de reelle kostnadene.
Kan det vise seg at dere trenger mer penger fra grunneierne?
– Det vil jeg ikke uttale meg om. Det er gjenstand for diskusjoner og forhandlinger vi skal ha med grunneiere. Vi må ta det på en ordentlig måte når vi kommer dit i prosjektet, sier Solli.