NRK Meny
Normal

– Hydrogenbusser er pengesluk

– Forsøk med hydrogenbusser koster mer enn det smaker, mener Frp i Akershus. Miljø-bussene er rådyre i drift, og det siste året har de knapt vært i trafikk på grunn av tekniske problemer.

hydrogenbuss

PARKERT: Ingen av de fem hydrogenbussene i Osloområdet er nå i trafikk. Tre av dem har stått i et helt år etter å ha fått skader under fylling.

Foto: Dag Aasdalen / NRK
Dag Aasdalen
Journalist

«Denne bussen kjører på hydrogen» står det med hvit skrift på den røde bussiden. Men at bussen «kjører» er en overdrivelse. Nå står den parkert ved hydrogenstasjonen på Rosenholm.

Bussjåfør Thorkil Agerup

FYLLESTASJON: Bussjåfør Thorkil Agerup demonsterer fylling av hydrogen på Rosenholm. Han liker de stillegående og utslippsfrie hydrogenbussene.

Foto: Dag Aasdalen / NRK

– Det er noe utfordringer med det tekniske på bussen og vi venter på noen deler fra fabrikken, sier Thorkil Agerup i Unibuss.

Heller ikke de fire andre hydrogenbussene er i passasjertrafikk for tiden, opplyser bussjåføren. Bussene har vært på langvarige reparasjoner ved fabrikken i Belgia. Feilen skyltes en oljelekkasje i en kompressor på hydrogenstasjonen. Uhellet skjedde i september i fjor.

Vil kutte støtten

Hydrogenbussene og fyllstasjonen på Rosenholm har kostet over 150 millioner kroner. Rundt halvparten av pengene stammer fra Oslo og Akershus. Nå vil ikke Frp være med mer.

Terje Tønnesen

KRITISK: Samferdselsmillionene bør brukes på busser som går, mener Terje Tønnesen (Frp).

Foto: Dag Aasdalen / NRK

– De pengene kunne vi ha brukt til å gi folk ute i distriktene i Akershus et bedre busstilbud. Hadde vi fått disse over på dieselbusser hadde vi spart miljøet på den måten, sier Terje Tønnesen som er medlem av Samferdselsutvalget i Akershus.

Ber om nye millioner

Hver av de fem hydrogenbussene koster 2-3 millioner kroner mer i drift enn en vanlig buss. EU har gitt penger til utprøvingen, men støtten er i ferd med å avvikles.

Skal testingen fortsette, må Oslo og Akershus samlet bla opp nye 39 millioner kroner de neste tre årene.

Solveig Schytz

FORSVARER PENGEBRUKEN: Venstres leder av Samferdselsutvalget i Akershus, Solveig Schytz (V), er fornøyd med testingen av hydrogenbusser.

Foto: Dag Aasdalen / NRK

– Vellykket prosjekt

Bare Frp i Akershus vil skru igjen pengekrana.

– Ingen er uenige i at det har vært utfordringer knyttet til drift av hydrogenstasjon og busser, medgir Solveig Schytz (V).

– Men dette er ikke et driftsprosjekt, men et utviklingsprosjekt. Målet er å finne ut hva som skal til for at hydrogen skal bli driftsikkert i framtida. Jeg mener dette har vært et vellykket prosjekt, fastslår lederen for Samferdselsutvalget.

Frp ikke enig

Fremskrittspartiet mener derimot at hydrogenprosjektet har blitt et pengesluk, og koster mer enn det smaker.

– Vi burde ha skjønt at det ville bli innkjøringsproblemer ved disse førstegenerasjons hydrogenbussene. Det hadde vært lurt å holde seg til diesel-busser, inntil fabrikkene har utviklet bussene til å bli et godt kollektivtilbud, sier Tønnesen.

– Det er ikke fylkeskommunens oppgave å teste ut hydrogenbusser for van Hool-fabrikken i Belgia, mener han.