Den fylles som en diesel- eller bensinbil. Men i tanken helles hydrogengass, og i stedet for eksos siver vanndamp ut.
Like klimavennlige som elbiler, og man får de samme fordelene, men salget av hydrogenbiler i Norge er nærmest ikke-eksisterende.
Den første masseproduserte hydrogenbilen ble lansert i Norge sommeren 2013. Kundene har ikke stått i kø. Ni eksemplarer er solgt i år, hvorav to til privatpersoner.
– De som har kjøpt er entusiaster og vet det er begrensninger på hvor man får fylt. Man kan foreløpig ikke reise rundt i Norge med en hydrogenbil, sier Morten Brusletto i Hyundai Norge til NRK.
For det finnes bare fire hydrogenstasjoner her i landet. To i Oslo, én på Gardermoen og én i Porsgrunn.
Vil ikke bygge fyllestasjoner
– Vi ser at hydrogen er umoden som teknologi. Det er ikke mange fyllestasjoner, og interessen er ikke så stor, sier kommunikasjonsjef i Enova, Eiliv Flakne, til NRK.
Myndighetene vil ikke støtte utbygging av fyllestasjoner før salget og produksjonen av hydrogenbiler tar seg opp, ifølge Enova, som har i oppgave å drive fram miljøvennlig teknologi, og ligger under Olje- og energidepartementet.
– Må ikke fyllestasjoner være på plass før man kan forvente at noen kjøper hydrogenbil?
– Det er mulig, men vi kan ikke bruke mange millioner på noe vi ikke vet om vil fungere.
– Trenger både elbiler og hydrogenbiler
Miljøorganisasjonen Zero snur problemstillingen på hodet.
– Det er umulig å forestille seg at folk skal kjøpe hydrogenbil før infrastrukturen er på plass, sier Benjamin Myklebust, rådgiver i miljøorganisasjonen Zero, til NRK.
Han mener regjeringen gjør altfor lite for å støtte hydrogenteknologien, og tror det skyldes ensidig satsing på elbiler.
– Batterikjøretøy har noen begrensninger. Med hydrogenbiler slipper man lading. Den passer for folk som bor uten fast ladestasjon, for eksempel i borettslag. Hydrogen egner seg dessuten bedre for større kjøretøyer som lastebiler og skip.
Andre land satser
Myklebust fremholder land som Danmark, USA, Japan og Tyskland, der det foregår en helhetlig satsing på utbygging av fyllestasjoner.
– Tyskland har en statlig strategi om 400 fyllestasjoner for hydrogenbiler innen 2023. Norge bør gjøre noe lignende.
Flere produsenter har utviklet hydrogenbiler. Toyota Norge håper å få noen hydrogenbiler for salg her i landet, men sier Norge ikke har førsteprioritet fordi infrastrukturen ikke er god.
– Norge mangler en nasjonal strategi på linje med andre land vi sammenligner oss med. Det må etableres et nettverk av fyllestasjoner, sier Espen Olsen i Toyota.