Satsingen på hydrogenbiler i Oslo-området går nå over i en ny fase. Fra testing av noen få og små hydrogenstasjoner og cirka 30 biler, skal det bygges et nett av stasjoner som opp mot 2020 skal kunne forsyne 4-5000 utslippsfrie biler med drivstoff.
– Utprøving og demonstrasjoner viser at hydrogen kan brukes som drivstoff i transportsektoren. Når vi nå skal introdusere dette i den kommersielle fasen, må vi bygge ut stasjoner med høy kapasitet som kan betjene de bilene vi forventer kommer framover.
Det sier Ulf Hafseld, daglig leder i selskapet HYOP, som driver tankstasjoner for hydrogen.
Kirkelig engasjement
HYOP har i dag fire hydrogenstasjoner, to i Oslo, en på Gardermoen samt en i Porsgrunn. Det er planer om nye stasjoner blant annet på Hvam i Skedsmo og på Ryen i Oslo.
Også på Høvik i Bærum skal det bygges ny tankstasjon, det skjer med støtte fra EU og Akershus fylkeskommune.
Her skal en gammel prestebolig rives for å gi plass til påfylling av miljøvennlig drivstoff. Det syns Kirkeverge i Bærum, Svein Erik Andersen, passer bra:
– Vi som driver med kirke vil jo gjerne at folk skal få påfyll, både i tankene og på tanken. Miljøet står veldig sterkt innenfor kirken. Vi har inngått et samarbeid med de som skal utvikle hydrogenstasjoner i Norge, og det passer veldig godt med vårt miljøengasjement.
Sjeldne biler
Ennå er det få hydrogenbiler på norske veier. Pr. november var det registrert 28 hydrogenelektriske biler i Norge, ifølge E24.
Huyndai har vært nærmest enerådene på markedet, men flere bilprodusenter kommer nå på banen. Toyota og Honda har lansert sine hydrogen-modeller, og Mercedes har varslet at de vil komme med en modell i 2017.
Dermed kan det bli flere biler med HY på nummerskiltet. Og i motsetning til for elbilene, er det så langt ikke kommet restriksjoner for kjøring i kollektivfeltene for hydrogenbilene.
– Man kan kjøre alene i kollektivfeltet på E18 mellom kl.7 og kl.9 med hydrogenbil. Vi forventer at dette godet opprettholdes fram til vi er kommet opp i et høyt antall biler, sier Ulf Hafseld i HYOP.
- Les også: Nå kommer hydrogenbilene