Tidligere i uken meldte det svenske Vägverket at E6 gjennom Bohuslän ville bli forsinket med ett til to år.
Bakgrunnen var at E6-utbyggerne mangler 150 millioner kroner på strekningen Skee-Värmlandsbro (Strömstad), og trege avgjørelser i miljødepartementet.
Infrastrukturminister Ulrica Messing (s) lover ekstra midler til E6 i Bohuslän. Foto: Sveriges Riksdag
Vägverket har to alternative løsninger for strekningen Skee-Värmlandsbro med dagens pengesekk, som begge er møtt av lokale protester.
Det ene er å legge ned Bohusbanen frem til Strömstad, fordi jernbanesporet kommer i konflikt med ny E6 og må legges om.
Det andre alternativet er å la være å bygge innfartsåren fra E6 til Strömstad.
Bevilger ekstra
Vägverkets regionshef Per-Erik Winberg slo alarm i svensk presse, og pekte dels på manglende penger og på den trege saksbehandlingen.
- Jeg er overrasket over utspillet og hadde håpet at Vägverket hadde kontaktet oss hvis de var urolige, sier infrastrukturminister Ulrica Messing til Expressen.
E6 er smal og dårlig gjennom Bohuslän og det har vært uttallige ulykker på strekningen. Nå ser det ut til at den svenske regjeringen bevilger penger nok, slik at veien står ferdig frem til grensen i 2009. Foto: Rainer Prang, NRK
Hun bekrefter overfor avisen at rammene for E6-utbyggingen er underfinansiert, og at veiprosjektene som nå pågår skal få den finansieringen som er nødvendig.
I sommer lovte hun at E6 frem til Svinesund skulle være ferdig i 2009, og hun gjentar nå at det er dette regjeringen ønsker.
- Ja, jeg kommer til å anstrenge meg til det ytterste for å sørge for at det går i orden. Det er svært viktig for oss, sier hun.
Øker til to-skift
I området rundt Tanumshede har arbeidet gått tregt på grunn av at saken om helleristningsområdene har blitt liggende i miljødepartementet helt siden 2003 uten at avgjørelse er tatt.
Miljødepartementet har ikke tatt stilling til hvordan den nye E6 skal bygges i området der den må legges utenom helleristningene.
Messing forteller at hun har snakket med miljødepartementet og de har lovet et raskt svar.
For å ta inn den tapte tiden vil Messing gå i dialog med Vägverket om hvilke tiltak som skal settes inn, slik at tidsplanen med 2009 som mål skal kunne holdes.
- Å bygge ut veien i to-skift kan være et alternativ, sier Messing.