Hopp til innhold

Klaget bomstasjon til ESA

Bomstasjonen på norsk side av den gamle Svinesundbrua kan være i strid med EØS-reglementet. Bompengeinnkrevingen er klaget inn for ESA.

Bomavgift
Foto: Rainer Prang / NRK

Svenske myndigheter rev ned den nye bomstasjonen på svensk side av den gamle Svinesundbrua, fordi det viste seg at de ikke kunne kreve inn bompenger på en gammel vei.

Dermed løste norske og svenske myndigheter finansieringsutfordringen av ny bru og ny E6 ved å flytte bompengeinnkrevingen inn på norsk jord ved den gamle brua.

 

Svinesund
Foto: Rainer Prang / NRK

Ikke like lover

Det vakte allmen irritasjon i Sverige at det ble bygget bomstasjon ved den gamle Svinesundbrua.
Bomstasjonen ble betraktet som et hinder for handel og bevegelse mellom de to landene, og etter en rekke innspill fra blant annet vest-svenske politikere, fant svenske myndigheter ut at bommen måtte rives.

Bomstasjon Svinesund
Foto: Rainer Prang / NRK

I Sverige tillates ikke å drive inn penger på en eksisterende vei til inntekt for utbygging av nye, men i Norge er loven annerledes.

Har klaget

Nå skal ESA se nærmere på saken om bomstasjon på norsk side av den gamle brua etter at de har mottatt en klage fra Oslo-mannen Paul Barkve, skriver Halden Dagblad.

Barkve har på vegne av haldenseren og Strömstad-pendleren Mette Killingrød Lindquist meldt inn bomstasjonssituasjonen på den norske siden av den gamle Svinesdundsbroen til ESA.

I følge Halden Dagblad mener de to at situasjonen på Svinesund er identisk med tilsvarende saker andre steder i Norge ESA vil vurdere.

– Jeg så likhetstrekk med situasjonen på Svinesund med andre saker ESA behandler, og har behandlet, i tilknytning til norske bomstasjoner, sier Barkve.

- Betaler for noe jeg ikke bruker  

Mette Killingrød Lundquist pendler daglig fra Isebakke i Halden til jobb i Strömstad via den gamle Svinesundsbroen. Dermed betaler hun godt over 3.000 kroner i året for utbyggingen av den nye broen. En bro hun aldri bruker.

I 17 år har Mette Killingrød Lundquist drevet frisørsalong i Strømstad. For å komme dit pendler hun frem og tilbake mellom boligen i Halden og frisørsalongen i Strömstad. Hun kjører aldri den nye broen.

Hun mener det er pussig at lovene i de to nabolandene er så ulike.

– Jeg finner meg i det. Det er for så vidt greit at det er slik på den nye, men dumt at det skal være på den gamle. Spesielt når Sverige sier nei fordi det ikke er lov, og at Norge da skal ta penger for å passere broen som ble bygd for 60 år siden, sier hun